Walter Buczyński

Walter Buczyński

Zycie
Walter Buczyński jest kompozytorem i pianistą o polskich pochodzeniu. Urodził się 17 grudnia 1933 roku w Toronto, w polskiej rodzinie.
Początkowo gry na fortepianie i kompozycji uczył się w University of Toronto.
W wieku 21 lat otrzymał swoją pierwszą nagrodę podczas konkursu kompozytorskiego CAPAC’s, a w 1955 roku debiutował jako solista razem z Toronto Symphony Orchestra.
Choć już wtedy zaczął odnosić sukces w dalszym ciągu kontynuował naukę. Dalej uczył się kompozycji, najpierw w Aspen, a później w Paryżu (1960).
Następnie wyjechał na studia do Warszawy, gdzie w latach 1959 – 1961 przebywał na stypendium ufundowanym przez polski rząd.
Po powrocie z Warszawy objął klasę fortepianu i teorii w Royal Conservatory of Toronto, gdzie uczył do 1969 roku. Następnie, od 1970 roku, prowadził zajęcia na stanowisku profesora na Wydziale Teorii i Kompozycji, Faculty of Music w University of Toronto.
Dodatkowo w okresie od 1974 do 1975 był również prezesem Związku Kompozytorów Kanadyjskich.
Mimo, że Buczyński jednocześnie grał na fortepianie i komponował i w obu dziedzinach odnosił spore sukcesy to od 1975 roku skupił się przede wszystkim na komponowaniu nowych utworów. Choć oczywiście w dalszym ciągu można słyszeć jego recitale fortepianowe, podczas których często włącza swoje własne kompozycje.

Z funkcji profesora kompozycji University of Toronto Buczyński zrezygnował w 1999 roku kiedy to przeszedł na emeryturę.
Jego utwory wykonywane były zarówno w Polsce jak i w Czechosłowacji oraz w innych krajach europejskich.

Najlepszym dowodem tego, jak bardzo twórczość Buczyńskiego była doceniana w Kanadzie są obchody jego 70. urodzin. Wówczas świętowało całe środowisko muzyczne w Kanadzie, a także zorganizowano wiele koncertów, w czasie których prezentowano dorobek artystyczny Buczyńskiego.

17 grudnia 2008 roku Walter Buczyński w Konsulacie Rzeczypospolitej Polskiej w Toronto dostał srebrny medal „Gloria Artis”. Uroczystość przypadła na dzień jego 75. urodzin.

Twórczość
Do najważniejszych kompozycji autorstwa Waltera Buczyńskiego zaliczyć należy przede wszystkim utwory takie jak: Trio Opus 4 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1954), Three works for voice and piano (1954-55-66), Elegy for Violin and Piano “In Memoriam Kathleen Parlow” (1963), Six Miniatures for String Quartet (1963), Aria and Toccata na fortepian (1963), Beztitula na fortepian i orkiestrę (1964), Four Arabesques and Dance na flet i orkiestrę smyczkową (1964), Three Thoughts for Orchestra (1964), Triptych for Orchestra (1964), Amorphus na fortepian (1964), Suite pour le piano “One, Two, Three” (1964), 4 learning pieces na orkiestrę smyczkową (1964-5), 4 learning pieces na orkiestrę smyczkową (1964-5), Mr. Rhinoceros and His Musicians opera dziecięca (1965), Ten Piano Pieces for Children (1965), Eight Epigrams for Young Pianists (1965-67-69), Four Corners of Gregory na gitarę (1966), Do Re Mi opera dziecięca na sopran, tenor, baryton, 2 aktorów i zespół instrumentalny (1967), Miłość / Love (J. Beecroft) na sopran, flet i fortepian (1967), Trio/67 na mandolinę, klarnet i wiolonczelę (1967), Sonata for piano “Dzięki” (1967), Divertimento for Four Solo Instruments (skrzypce, wiolonczela, klarnet, fagot) (1968), Four Movements na fortepian i orkiestrę smyczkową (1969), Seven Miniatures for Orchestra (1970), A Work for Dance na klarnet, perkusję i orkiestrę smyczkową (1970), Burlesque na fortepian, narratora i taśmę (1970), Three Piano Pieces na fortepian, narratora i taśmę (1970), Zeroing In No. 2 “Distractions and Then” na orkiestrę (1971), Zeroing In na fortepian (1971), From the Buczynski Book of the Living opera kameralna na sopran, tenor, klarnet i fortepian (1972),
Zeroing In No. 4 “Innards and Outards” na sopran, fortepian i orkiestrę (1972), Zeroing In No. 5 “Dictionary of Mannerisms” na fortepian (1972), Three against Many na flet, klarnet, fagot i orkiestrę (1973), Zeroing In No. 3 na kwartet smyczkowy i orkiestrę (1973), Twenty-Seven Pieces for a Twenty-Seven Minute Show na fortepian (1973), Quartet /74 na flet, klarnet, wiolonczelę i klawesyn (1974), Sextet na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i 2 perkusistów (1974), Trio/74 na harfę, klarnet basowy i kontrabas (1974), Two Pieces for Woodwind Quintet (1975), Ars Romantica na orkiestrę kameralną (1976), Lyric for Piano and Orchestra (1976), Rhapsody na 2 rogi i orkiestrę smyczkową (1976), Three Serenades na orkiestrę (1976), Legends for String Orchestra (1976), Olympics ‘76 na kwintet dęty blaszany (1976), 3 Serenades for chamber ensemble (1976), The Tales of Nanabozho (D. Reid) na kwintet dęty drewniany i narratora (1976), Mass with Outside Prayers na chór mieszany i kwintet dęty (1976), Psalm 51 na sopran, alt, tenor, bas, orkiestrę smyczkową, organy i perkusję (1977), The First Symphony (1977), Missa brevis na chór mieszany, kwartet smyczkowy i kwintet dęty blaszany (1977), Sonate Belsize na akordeon solo (1977), Zeroing In – Zeroing Out na fortepian i taśmę (1977), Naked at the Opera opera kameralna (Tom Hendry) na 2 soprany, 3 tenory, baryton, bas, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (1978), Capricorn Suite na gitarę (1978), Monogram na fortepian (1978), Concerto na fortepian i orkiestrę (1979), Sonata na skrzypce i fortepian (1979), Concerto na wiolonczelę i orkiestrę (1980), Resurrection II na baryton, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (1980), Prayer and Dance na klarnet, kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową (1982), … Winds… na flet, wiolonczelę, celestę, klawesyn i perkusję (1982), Sonata na wiolonczelę i fortepian (1982), Cradle Song, Vocalise and Elegy (Blake, Donne) na baryton, skrzypce i fortepian (1983), Sonata na skrzypce i wiolonczelę (1983), A Song Cycle: Songs of War na tenor, baryton i fortepian (1983), Three Choral Pieces na chór mieszany (1983), Fantasy on Themes From the Past na akordeon i orkiestrę smyczkową (1984), Piano Quintet na fortepian i kwartet smyczkowy (1984), Lyric II na fortepian (1984), Divertissement No.1 na zespół gitarowy (1985), Symphony No. 1 na orkiestrę (1986), Gemini Quartet na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1986), Divertissement No. 2 na harfę, akordeon i wibrafon (1987), String Quartet No. 3 na sopran i kwartet smyczkowy (1987), August Collection, 24 preludia na fortepian (1987), Flowers and Bouquets na chór żeński (1987), Lyric V na obój i orkiestrę smyczkową (1988), Mosaics na fortepian (1988), Remembrances of Latin Texts na chór chłopięcy i męski (1988), Divertissement No. 3: Impressions and Memories na kwintet perkusyjny (1989), July Notebook (Buczyński) na chór mieszany (1989), Lyric VII na altówkę i orkiestrę (1991) oraz Piano Sonata No. 3 “Textures” (1991).

Marta Kotas 2009-07-08