Michał Spisak

Michał Spisak

Zycie
Michał Spisak był polskim kompozytorem urodzonym w Dąbrowie Górniczej 14 września 1914 roku natomiast zmarł 28 stycznia 1965 roku w Paryżu.
Początkowo uczył się gry na skrzypcach i kompozycji w Śląskim Konserwatorium Muzycznym w Katowicach (1930-37). Następnie uczył się również na prywatnych lekcjach kompozycji tym razem u Kazimierza Sikorskiego w Warszawie.
Michał Spisak nie tylko komponował, ale również uczył gry na skrzypcach i prowadził zajęcia na uczelni. I tak w latach 1934 -39 pełnił funkcję asystenta w klasie skrzypiec w Niższej Szkole Muzycznej w Katowicach.
Dodatkowo w 1937 roku grał również w zespole kameralnym katowickiej rozgłośni Polskiego Radia. W tym samym roku otrzymał stypendium Śląskiego Towarzystwa Muzycznego. Dzięki niemu wyjechał na studia kompozytorskie do Paryża. Będąc w Paryżu wstąpił do Stowarzyszenia Młodych Polaków w Paryżu, gdzie od 1939 roku pełnił funkcję wiceprezesa.
W czasie okupacji wyprowadził się z Paryża i mieszkał w miejscowości Voiron, a do Paryża wrócił dopiero w 1945 roku.

Nagrody
Michał Spisak był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany za swoją twórczość i działalność na rzecz muzyki. I tak do ważniejszych nagród, które należy tutaj wymienić zaliczyć możemy przede wszystkim:
Nagroda im. Lili Boulanger (1945, 1946), Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Królowej Elżbiety w Brukseli (1953, 1957), Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie na Oficjalny Hymn Olimpijski w Monako (1955), wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1962) oraz Nagroda Związku Kompozytorów Polskich (1964).

Twórczość
Do ważniejszych kompozycji autorstwa Michała Spisaka zaliczyć należy przede wszystkim kompozycje takie jak: Suita na orkiestrę (1934), Preludium kwintowe na fortepian (1934-36), Trzy pieśni kurpiowskie na głos i kwartet smyczkowy (1935), Miałam ja gołąbka na chór mieszany (1936), Dwa kaprysy na skrzypce i fortepian (1937),Concertino na instrumenty dęte, harfę i czelestę (1937), Dwa psalmy na chór mieszany i orkiestrę (1938), Kwartet na obój, 2 klarnety i fagot (1938), Serenada na orkiestrę (1939), Concertino na klarnet i orkiestrę (1940-41), Concertino na orkiestrę smyczkową (1942), Koncert na dwa fortepiany (1942), Toccata na orkiestrę (1942-43), Aubade na małą orkiestrę (1943), Humoreska na fortepian (1943), Suita na fortepian (lub klawesyn) (1943), Allegro de Voiron [wersja I] na orkiestrę (1943), Koncert na fagot i orkiestrę (1944), Suita na orkiestrę smyczkową (1945), Sonata na skrzypce i fortepian (1946), Koncert na fortepian i orkiestrę (1946-47), Sonatina na obój, klarnet i fagot (1946), Hymn na chór mieszany i orkiestrę (1947), Symphonie concertante nr 1 na orkiestrę (1947), Kwintet na flet, obój, klarnet, fagot i róg (1948), Divertimento na 2 fortepiany i orkiestrę (1948-50), Etiudy na orkiestrę smyczkową (1948), Etiudy na zespoły skrzypcowe (zeszyt I – 1948-50), Duetto concertante na altówkę i fagot (1949), Trzy miniatury na małą orkiestrę (1949), Divertissement en quatre movements na orkiestrę (1950), Sonata na skrzypce i orkiestrę (1950), Concertino na puzon i małą orkiestrę (1951), Melos, balet (1951), Musique legere nr 2, suita na 2 skrzypiec, wiolonczelę, kontrabas i fortepian (1951), Etiudy na zespoły skrzypcowe (zeszyt II – 1951), Kwartet smyczkowy nr 1 (1953), Trzy preludia na sopran i flet (1953), Msza na Boże Narodzenie na chór mieszany a cappella (1953), Andante i Allegro na skrzypce i orkiestrę smyczkową (1954), Hymne Olympique na chór mieszany i orkiestrę (1955), Symphonie concertante Nr 2 na orkiestrę (1956), Concerto giocoso per orchestra da camera (1957), Allegro de Voiron [wersja II] na orkiestrę (1957), Suita [wersja I] na 2 skrzypiec (1958), Suita [wersja II] na 2 altówki (1959), Improvisazione na skrzypce i fortepian (1962) oraz Pędrek wyrzutek, kantata na sopran chłopięcy, bas, recytatora, chór chłopięcy i mieszany (1962).

Marta Kotas 2009.06.25