Koszalin: Leon Wyczółkowski w„Galerii Jednego Obrazu”

Koszalin: Leon Wyczółkowski w„Galerii Jednego Obrazu”

Namalowane w latach 1879-1880 olejem na płótnie dzieło będzie prezentowane w ramach funkcjonującej od lipca ub.r. „Galerii Jednego Obrazu.”

„Portret dzieci – Julian i Jan Dobrzańscy” wypożyczono z Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy im. Leona Wyczółkowskiego. Obraz będzie eksponowany w Koszalinie do 29 stycznia 2012 r.

Zaplanowany na czwartek wernisaż zostanie połączony z wykładem Ewy Sekuły-Tauer, kustosza Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy „Leon Wyczółkowski + ambicja… codziennie być innym… + Malarstwo, rysunek, grafika”.

Tytuł wykładu nawiązuje do znajdujących w opracowanych przez Marię Twarowską i wydanych w 1960 r. „Listach i wspomnieniach” słów artysty „codziennie być innym, to mi się nie udało.”

„Portret dzieci – Julian i Jan Dobrzańscy” Leona Wyczółkowskiego jest piątym dziełem prezentowanym w koszalińskiej „Galerii Jednego Obrazu”. Wcześniej wystawiano: „Krajobraz poleski z łosiami” Juliana Fałata (1899), „Moją duszę”, autoportret z dwiema siedzącymi kobietami Jacka Malczewskiego (1918) „Zaręczyny” Włodzimierza Tetmajera (1895) oraz „Alchemika Sędziwoja i króla Zygmunta III” Jana Matejki (1867).

Celem „Galerii Jednego Obrazu” jest przybliżenie zwiedzającym wybitnych dzieł polskich malarzy i sylwetek ich twórców.

Leon Wyczółkowski (1852 – 1936) malarz, grafik i rysownik, uważany za jednego z najwybitniejszych artystów okresu Młodej Polski w nurcie malarstwa realistycznego.

Jego twórczość charakteryzowało bogactwo tematów i technik. We wczesnym okresie zajmował się malarstwem historycznym i religijnym, później zainspirował go impresjonizm, widoczny m.in. w pejzażach ukraińskich. Mistrzostwo Wyczółkowski osiągnął w pełnych detali rysunkowych i subtelnych światłocieniach portretach. Uwieczniał na obrazach również ciemne wnętrza kościołów i tworzył mistyczne ujęcia Wawelu. Fascynowały go także Tatry, które przedstawiał w realistyczno-symboliczny sposób.

Bardzo ważną częścią dorobku artysty są grafiki, z którymi ciągle eksperymentował, stosując różne techniki, m.in. akwafortę, akwatintę i miękki werniks. (PAP)

sibi/ abe/