Wiesław Gołas – aktor filmowy i teatralny

Wiesław Gołas – aktor filmowy i teatralny

Wiesław Gołas to polski aktor filmowy i teatralny. Urodził się 4 października 1930 roku w Kielcach.  Jako dziecko bardziej interesował się piłką nożną niż nauką. O wyborze zawodu aktora zadecydowała jak sam twierdzi chęć przeistaczania się w coraz to nowe postacie.  Jego ojciec był zawodowym oficerem. Wiesław Gołas był  członkiem ruchu oporu i żołnierzem AK  podczas okupacji. Jest mężem Elżbiety Szczepańskiej.  Jest jednym z najlepszych i najbardziej lubianych polskich aktorów. W roku 1954 ukończył PWST w Warszawie. Jego debiut teatralny miał miejsce we Wrocławiu, w Teatrze Dolnośląskim. A  debiut filmowy to  rola epizodyczna w  „Pokoleniu” Andrzeja Wajdy.  W latach 1955-1985 występował w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. W latach 1985-1992 Teatr Polski w Warszawie.  Wiesław Gołas to współtwórca  „Kabaretu Koń”, członek „Kabaretu Dudek”.  W naszą pamięć zapadł, wykonując piosenkę „W Polskę idziemy”, autorstwa Wojciecha Młynarskiego i Jerzego Wasowskiego.  Sympatię widzów zdobył dzięki doskonałym kreacją komediowym .Jest jednym z najbardziej utalentowanych aktorów polskich.  W roku 1960 rozpoczął współpracę z reżyserem Stanisławem Bareją. Współpraca rozpoczęła się od filmu „Mąż swojej żony”, w którym Gołas wcielił się w boksera. Kolejne filmy to : film sensacyjny „Dotknięcie nocy”, w którym gra kapitana Prokosza , „Żona dla Australijczyka”  rok 1963, gra rolę  bogatego farmera z Australii. W roku 1965 powstaje serial „Kapitan Sowa na tropie „ ,gdzie gra główną role. Zagrał również w „Poszukiwanym poszukiwanej” 1972 , „Nie ma róży bez ognia” 1974, „Brunecie wieczorową porą” 1976 .  Bardzo  dużą popularność przyniosła mu rola w serialu „Czterej Pancerni i pies”. Zagrał tam Tomasza Czereśniaka. Kolejny serial to „Droga” Sylwestra Chęcińskiego. Rola Marianka była pisana  specjalnie dla niego.  Przez czterdzieści lat kariery scenicznej Wiesław Gołas dał się poznać nie tylko jako aktor komediowy ale także jako odtwórca ról dramatycznych. Pojawił się w filmie Andrzeja Munka „Zezowate szczęście” z Bogumiłem Kobielą. W roku 1961 stworzył tytułową kreacje w filmie Ewy i Czesława Petelskich „Ogniomistrz Kaleń”. Wystąpił też w słynnej adaptacji „Lalki” Hasa w roku 1968.Rok 1970 to główna rola w filmie „Dzięcioł” Jerzego Gruzy, oraz mniejsze: „Dziura w ziemi” Andrzeja Kondratiuka i „Hydrozagadka”. Lata 1974-1975 to spotkanie z Jerzym Hoffmanem , które zaowocuje rolą w „Potopie”. Wiesław Gołas wystąpił także w filmach muzycznych Janusza Rzeszewskiego: ”Hallo Szpicbródka”, czyli ostatni występ króla kasiarzy” i „Miłość ci wszystko wybaczy”. Lata osiemdziesiąte to filmy: Włodzimierza Gołaszewskiego „Gdzie szukać szczęścia”, Andrzeja Barańskiego „Niech cię odleci mara”. Występuje także w serialu „Alternatywy”. Rok 1982, 1984, 1985 to rola w trylogii przygodowej Pawła Komorowskiego „Oko proroka”. Następnie Gołas przyjmuje rolę w komedii Pawła Trzaski „ Rififi po sześćdziesiątce”.  Ostatnim filmem w którym zagrał Wiesław Gołas to film Jana Jakuba Kolskiego „Szabla od komendanta”. W roku 2000 został wydany tom wspomnień pod tytułem „Na Gołasa” napisany przez córkę aktora Agnieszkę Gołas-Ners. W roku 2003 Wiesław Gołas otrzymał SuperWiktora.  Obecnie możemy go oglądać w Teatrze Polskim w Warszawie.


Ważniejsze nagrody i odznaczenia


1963 Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski


1967 Nagroda Ministra Kultury i Sztuki


1977 Odznaka 1000-lecia


1978 Krzyż Oficerski Odrodzenia Polski


2000 Podczas V Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach odcisnął dłoń na Promenadzie Gwiazd


2003 SuperWiktor


2006 Nagroda Honorowa za całokształt twórczości na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej „Prowincjonalia” we Wrześni


Filmografia


1954 „Pokolenie”, 1956 „Szkice węglem”, 1956 „Cień”, 1958 „Rancho Texas”, 1958 „Dezerter”, 1959 „Lotna”,  1960 „Zezowate szczęście”, 1960 „Szklana góra”, 1960 „Mąż swojej żony”, 1961 „Ogniomistrz Kaleń”, 1961 „Dotknięcie nocy”, 1962 „Jak być kochaną”,1962 „Dom bez okien”, 1963 „Zacne grzechy”, 1963 „Naprawdę wczoraj”, 1964 „Żona dla Australijczyka”, 1964 „Upał”, 1964 „Rękopis znaleziony w Saragossie”, 1964 „Prawo i pięść”, 1964 „Beata”, 1965 „Wózek”,1965 „Kapitan Sowa na tropie”,  1965 „Trzy kroki po ziemi”,1966-1970 „Czterej pancerni i pies”,  1966 „Nowy pracownik”, 1966 „Chudy i inni”, 1967 „Przeraźliwe łoże”, 1967 „Cześć kapitanie”, 1968 „Lalka”, 1968 „Gra”, 1969 „Piąta rano”, 1969 „Nowy”,  1970 „Mały”, 1970 „Hydrozagadka”, 1970 „Dzięcioł”, 1971 „Kłopotliwy gość”, 1972 „Poszukiwany, poszukiwana”,1973 „Droga”, 1974 „Potop”, 1974 „Nie ma róży bez ognia”,1974-1977 „Czterdziestolatek”,  1975 „Kazimierz Wielki”, 1975 „Dyrektorzy”, 1976 „Brunet wieczorową porą”,1976  „Zaklęty dwór”,  1978 „Wszyscy i  nikt” , 1978 „Hallo Szpicbródka czyli ostatni występ Króla Kasiarzy”,1979 „Ród Gąsienniców” ,  1980 „Dzień Wisły”, 1981 „Miłość ci wszystko wybaczy”, 1981 „Filip z konopi”, 1982 „Niech Cię odleci Mara”, 1982 „Oko Proroka”, 1982 „Latawiec”,1982 „Polonia Restituta”, 1982 „Przygrywka”,  1983 „Tajemnica starego ogrodu” , 1983 „Alternatywy 4”,  1984 „Przeklęte Oko Proroka”, 1985 „Dłużnicy śmierci”, 1989 „Rififi  po  sześćdziesiątce”, 1995 „100 filmów z Wiesławem Gołasem”, 1996 „Szabla od komendanta”.


Agnieszka Kowalczyk 2010-02-21