Wielka retrospektywa Wajdy w paryskiej Filmotece Narodowej

Wielka retrospektywa Wajdy w paryskiej Filmotece Narodowej

08.02. Paryż (PAP) – Specjalnym pokazem filmu Andrzeja Wajdy "Tatarak" rozpocznie się we wtorek wielka retrospektywa dzieł polskiego reżysera w Filmotece Narodowej w Paryżu. Gościem przeglądu będzie sam Wajda.

Jak podkreśla główny organizator cyklu – paryska Filmoteka Narodowa, to pierwszy we Francji przegląd całego dorobku Andrzeja Wajdy. Paryscy widzowie będą mogli zobaczyć do 21 marca ponad 40 jego filmów fabularnych, a także kilka zrealizowanych przez niego dokumentów.

Cykl otworzy we wtorek najnowszy film Wajdy "Tatarak", wyróżniony w ubiegłym roku na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie – Berlinale nagrodą im. Alfreda Bauera. W projekcji będzie uczestniczył sam reżyser, który ponownie spotka się z francuskimi widzami po pokazie "Człowieka z marmuru".

Oprócz klasycznych już pozycji polskiego reżysera – w tym "Kanału", "Ziemi obiecanej", "Człowieka z żelaza", "Panien z Wilka" – pokazane zostaną niezwykle rzadko prezentowane filmy. Wśród nich znajdą się francuskie "Biesy" z 1988 roku (według powieści Fiodora Dostojewskiego z rolą Isabelle Huppert), niemiecko-francuska "Miłość w Niemczech" z 1983 roku i "Smuga cienia" z 1976 roku. Dla znawców twórczości polskiego reżysera dużą atrakcją będzie pokaz krótkometrażowej etiudy studenckiej Wajdy z łódzkiej filmóGki – 6-minutowego "Złego chłopca" z 1951 roku.

Swój udział w paryskich projekcjach zapowiedziały francuskie osobistości – kompozytor muzyki filmowej Michel Legrand i reżyser Costa Gavras oraz polscy aktorzy Wajdy – Andrzej Seweryn i Wojciech Pszoniak. Ten ostatni ma prezentować w ramach przeglądu film "Korczak", w którym sam wykreował tytułową rolę.

Jak napisał w zapowiedzi paryskiej retrospektywy Jean-Luc Douin, krytyk filmowy "Le Monde", "rzadko zdarzają się filmowcy, którzy z tak dużą jak Wajda wiernością oddają się historii i kulturze własnego kraju". Recenzent nazywa polskiego reżysera "piewcą męczeństwa swego narodu". Jak jednak podkreśla Douin, mimo niezaprzeczalnie polskiego charakteru, dzieło twórcy "Człowieka z żelaza" ma wartość uniwersalną. "Wajda jest jednym z wielkich filmowców swojego pokolenia, niezrównanych malarzy. Jego dzieło, pełneGbarokowych, romantycznych i ekspresjonistycznych obrazów, jest żarliwą ilustracją dzikości ludzkich pasji" – napisał Douin.

Współorganizatorem retrospektywy obok paryskiej Filmoteki Narodowej jest Instytut Polski w Paryżu. (PAP)

szl/ hes/ mag/