Projekcje potrwają trzy dni. Będą organizowane w kinie Alchemia przy ul. Jezuickiej, prowadzonym przez Fundację Filmowa Warszawa.
„Bałkany są jednocześnie piękne i przerażające. Tragiczne i komiczne. Pełne kontrastów” – powiedział kiedyś Emir Kusturica. „Łatwo przechodzimy od miłości do nienawiści, od przyjaźni do wrogości, ze skrajności w skrajność. Czerpiemy z życia pełnymi garściami – nigdy nie mając dosyć” – opowiadał serbski reżyser.
56-letni Kusturica – z zamiłowania także muzyk (gra na gitarze basowej) – był dwukrotnie nagradzany Złotą Palmą w Cannes, za filmy „Tata w podróży służbowej” (1985) i „Underground” (1995). Za „Czarnego kota, białego kota” (1998) otrzymał Srebrnego Lwa – nagrodę dla najlepszego reżysera – na festiwalu w Wenecji.
Komediodramat „Underground” to metaforyczny obraz półwiecza dziejów Jugosławii – od czasów II wojny światowej po rok 1991, gdy nastąpiły proklamowanie niepodległości przez Słowenię, Chorwację, Bośnię i Hercegowinę oraz Macedonię, wybuch walk i rozpad państwa. Kusturica przedstawił w swoim filmie niezwykłe dzieje małej społeczności, która przed niebezpieczeństwami wojny chroni się w podziemiach. Jest rok 1941, trwają niemieckie naloty na Belgrad. Ukryci w podziemiach ludzie produkują broń dla partyzantów. Jeden z bohaterów filmu, Marko, jest łącznikiem pomiędzy dwoma światami. Świetnie się czuje w tej roli. Tak dobrze, że gdy wojna się kończy, mężczyzna nie informuje o tym mieszkańców piwnicy, ponieważ ma w tym interes. Dopiero po wielu latach grupie udaje się wyjść na wolność.
„Czarny kot, biały kot” to z kolei opowieść o Cyganach zamieszkujących osadę naddunajską. Drobny rzezimieszek Matko Destanov zwraca się z prośbą o „pomoc w interesach” do znanego gangstera, Dadana. Wkrótce staje się jego dłużnikiem. Dadan żąda zwrotu długu – w oryginalnej formie. 17-letni syn Matko, Zarije, ma poślubić karłowatą siostrę gangstera, Afrodytę. Chłopak jest jednak zakochany w innej.
W programie przeglądu w kinie Alchemia znajdą się także m.in.: „Gucza! Pojedynek na trąbki” (2006, reż. Duszan Milić, Austria/Niemcy/Bułgaria/Serbia i Czarnogóra) oraz „Posterunek graniczny” (2006, reż. Rajko Grlić, Austria/Chorwacja/Macedonia/Węgry/Wielka Brytania/Słowenia/Bośnia i Hercegowina/Serbia i Czarnogóra).
Projekcjom towarzyszyć będą wykłady tematyczne poświęcone Bałkanom.(PAP)
jp/ ls/