Tycjan ponownie na Zamku Królewskim w Warszawie

Tycjan ponownie na Zamku Królewskim w Warszawie

“Możliwość zetknięcia się z dziełem Tycjana jest rodzajem daru ze strony rządu włoskiego dla naszej publiczności” – powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, prof. Andrzej Rottermund.

Ambasador Włoch w Warszawie, Aldo Mantovani, nawiązał do ścisłej współpracy pomiędzy ambasadą a Zamkiem Królewskim. Wspomniał również o wypożyczeniu przez Zamek Królewski w Warszawie obrazu Leonardo da Vinci “Dama z gronostajem”, która do swojej ojczyzny – Włoch – po raz pierwszy pojechała w 1998 roku. To umożliwiło zorganizowanie w Polsce pamiętnego pokazu dzieł Rafaela “Dama w welonie” z Palazzo Pitti i obrazu Tycjana “Wenus z Urbino” z Galerii Uffizi. Pokaz obejrzała wówczas rekordowa liczba zwiedzających Muzeum Czartoryskich w Krakowie i Zamek Królewski w Warszawie.

“Wystawianie obrazu Tycjana związane jest z tym, że kiedyś wypożyczono nam +Damę z gronostajem+. Możemy powiedzieć, że jest to pewien rodzaj spółki między prof. Rottermundem a ambasadą” – wyjaśnił Mantovani.

Obraz budzi wiele emocji i wśród znawców malarstwa, i wśród konserwatorów. Choć na odwrocie obrazu widnieje napis: “Tommaso Mosti w wieku 25 lat, rok 1526, Tycjan z Cadore, malarz”, specjaliści podważają zarówno tożsamość mężczyzny z obrazu, jak i datę powstania obrazu.

“Co do atrybucji obrazu nie ma wątpliwości – jest to dzieło Tycjana. Potwierdziła to ostania konserwacja, która miała miejsce w 1909 roku. Ale wciąż nie wyjaśniono, kogo ten obraz przedstawia” – powiedziała na poniedziałkowej konferencji kustosz Magdalena Tworzowska z Zamku Królewskiego. “Sportretowany mężczyzna ubrany jest w piękny renesansowy strój, jednak nie jest to kostium duchownego. Tymczasem Tommaso był duchownym. W związku z czym zainteresowanie badaczy pada na jego młodszego brata Vincenza” – tłumaczyła.

Pokazowi tego obrazu towarzyszyć będą dodatkowe wydarzenia kulturalne, wykłady i spotkania, które przybliżą Polakom zarówno twórczość malarza, jak i kulturę włoską.

“Aktualna wystawa jest rodzajem kontynuacji wystawianego już poprzednio dzieła Tycjana na Zamku – +Wenus z Urbino+” – zaznaczyła Anna Bisceglia, wicedyrektor Galerii Palatina w Palazzo Pitti we Florencji, gdzie od 1828 r. znajduje się tycjanowski “Portret mężczyzny”.(PAP)

mdn/ zig/ hes/