Spektakl „Marat/Sade” w reżyserii Mai Kleczewskiej w Narodowym

Spektakl „Marat/Sade” w reżyserii Mai Kleczewskiej w Narodowym

2.6.Warszawa (PAP) – Spektakl „Marat/Sade”, na podstawie sztuki niemieckiego dramatopisarza Petera Weissa, reżyseruje w warszawskim Teatrze Narodowym Maja Kleczewska. W rolę markiza de Sade’a wciela się Danuta Stenka.

Premierę spektaklu zaplanowano na niedzielę. We wtorek wybrane sceny pokazano dziennikarzom.

Pełny tytuł legendarnej sztuki to: „Męczeństwo i śmierć Jeana Paula Marata przedstawione przez zespół aktorski przytułku w Charenton pod kierownictwem pana de Sade”.

Dramat Weissa rozgrywa się w roku 1808, w zakładzie dla psychicznie chorych. Osadzony w nim markiz de Sade wystawia sztukę o rewolucji francuskiej. Jej głównym bohaterem czyni Jeana Paula Marata, przyjaciela ludu, rewolucjonistę, który spiera się z markizem de Sade o sedno historii i los ludzi.

Reżyser warszawskiego spektaklu Maja Kleczewska pytana dlaczego zdecydowała się sztukę Weissa pokazać, oceniła, że „obecnie dużo mówi się o rewolucji”. „W prawie każdym mieście wystawia się +Sprawę Dantona+; chyba jest taki czas i potrzeba, by w teatrze o rewolucji mówić, coś się unosi w powietrzu” – uznała.

W jej opinii aktualność tekstu Weissa polega na „rozpaczliwym poszukiwaniu w nim odpowiedzi na fundamentalne pytania”.

„W sytuacji kryzysu, poczucia zagrożenia, niepewności, nieumiejętności zdefiniowania swojego +tu i teraz+ człowiek potrzebuje zobaczyć przed sobę cel i sens, najlepiej gdyby znalazł się ktoś, kto poprowadzi grupę, kto ma charyzmę, kto potrafi ludzi za sobą pociągnąć. Ta sztuka jest w pewnym sensie o potrzebie autorytetu, jakiegoś proroka” – tłumaczyła Kleczewska.

Pytana o to dlaczego w roli de Sade’a obsadziła Danutę Stenkę artystka podkreśliła, że nie chciała sztuki Weissa traktować zbyt dosłownie.

„W sztuce jeden z pacjentów się w de Sade’a wciela. Być może wydaje mu się, że jest nim, może jest to tak głębokie przekonanie, że naprawdę nim jest. Kiedy wyobraziłam sobie, że gra to aktor, mężczyzna – stało się to niewyraźne; trudno byłoby wydobyć moment między realnym Sadem a pacjentem. Danuta Stenka gra natomiast tak, że widać, że jest tylko pacjentem, w którego postać de Sade’a wrosła” – uważa Kleczewska.

W spektaklu, oprócz Stenki, wystąpią także m.in. Paweł Paprocki (Marat), Beata Fudalej, Wiktoria Gorodeckaja, Kinga Ilgner, Patrycja Soliman, Jan Englert i Arkadiusz Janiczek. Autorem scenografii jest Katarzyna Borkowska, muzyki – Agata Zubel, a choreografii Mikołaj Mikołajczyk. (PAP)