Premiera baletu “Zniewolony umysł” w bydgoskiej Operze Nova

Premiera baletu “Zniewolony umysł” w bydgoskiej Operze Nova

“Ma to być spektakl o ludzkiej duszy, o namiętnościach i ambicjach, o zakłamaniu i prawdzie, o okrucieństwie człowieka i historii, o manipulacji cynicznie dokonywanej na pojęciach, uczuciach, wartościach, a wreszcie na ludziach” – podkreślił Robert Bonadara.

Jak zaznaczył, spektakl ma przybliżać utwór Czesława Miłosza pod tym samym tytułem. “Choć z pozoru trudny dla widza w odbiorze, ma potencjał do przetworzenia we wzruszającą opowieść choreograficzną, w efektowny i ciekawy spektakl, interesujący nie tylko estetycznie, ale i silnie oddziałujący na emocje” – dodał twórca baletu.

Twórca baletu zastrzegł, że nie starał się o wierne przekazanie treści książki, bo była ona jedynie inspiracją.

“Ci, którzy spodziewają się na scenie wiernego odtworzenia kontekstu historycznego powojennej Polski doby stalinizmu, mogą być zaskoczeni. Trudno będzie się też doszukać nawiązań do życiorysów pisarzy: Jerzego Andrzejewskiego, Tadeusza Borowskiego, Jerzego Putramenta i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, czyli miłoszowskiej Alfy, Bety, Gammy i Delty; utwór Miłosza to tylko punkt wyjścia do bardziej uniwersalnych rozważań na temat totalitaryzmu” – powiedział choreograf.

Robert Bondara, tancerz, choreograf i pedagog jest absolwentem Łódzkiej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie obecnie jest wykładowcą. Od 2002 r. współpracował z Teatrem Muzycznym w Łodzi i Teatrem Wielkim w Poznaniu, a od 2005 jest tancerzem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Uczestniczył w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej (2008) i zdobył II nagrodę (I nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w postaci zlecenia opracowania układu choreograficznego. Nagrodzona choreografia “Andante con moto” (muz. W. Kilar) była zaprezentowana m.in. na Gali otwarcia sezonu 2008/2009 W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, na II Warszawskim Wieczorze Choreograficznym, na Polsko-Rosyjskiej Gali Baletowej w Teatrze Bolszoj w Moskwie.

Tworzył choreografie dla uczniów łódzkiej, gdańskiej i warszawskiej Szkoły Baletowej. Współtwórcami baletu “Zniewolony umysł” są Diana Marszałek (scenografia), Mariusz Napierała (kostiumy) i Maciej Igielski (reżyseria świateł). (PAP)

olz/ abe/