Niezwykła oscarowa kampania Banksy’ego

Niezwykła oscarowa kampania Banksy’ego

W ciągu zaledwie kilku dniu na mieście pojawiło się kilka prac, które noszą znamiona twórczości Banksy’ego. Jest wśród nich m.in. komiksowa postać, Charlie Brown, szykująca się do podpalenia budynku z kanistrem benzyny w ręce czy popijająca drinka Myszka Mickey, która drugą ręką ściska biust modelki z plakatu, który znajduje się pod spodem. Kontrowersyjny graffiti ze słynną postacią Disneya umieszczone zostało w środę naprzeciwko biura Directors Guild of America i wieczorem tego dnia ściągnięte.

O innych graffiti cały czas donoszą blogerzy i artyści uliczni z Los Angeles. Na jednej ze ścian pojawiała się na ogromna złota postać Oscara w bluzie z kapturem w otoczeniu żołnierzy z „Gwiezdnych Wojen”. Kolejne to młody chłopiec wymachujący karabinem maszynowym, który załadowany jest kolorowymi kredkami.

Banksy nominowany jest do nagrody Akademii Filmowej w kategorii dokument. „Wyjście przez sklep z pamiątkami” pełnometrażowy film, który stworzył wraz Jaimiem D’Cruzem miał swoją premierę w 2010 roku podczas Sundance Film Festival. Również w czasie festiwalu dało się odczuć, czy raczej zobaczyć, obecność artysty na murach Park City (Utah).

Dokument przedstawia prawdziwą ponoć historię francuskiego sklepikarza, który zapragnął odnaleźć oraz zaprzyjaźnić się z Banksy’m i w efekcie sam zajął się sztuką uliczną. Określany jest jako „pierwszy katastroficzny film o street art”. Czy jeśli 27 lutego w Kodak Theatre odniesie sukces, artysta odbierze nagrodę osobiście i ujawni swoją twarz?

Banksy określany jest jako partyzant sztuki ulicznej. Mimo że wciąż pozostaje anonimowy udało mu się osiągnąć światowe uznanie, a jego prace sprzedawane są przez największe domy aukcyjne. Każde jego graffiti to dobrze przemyślana i dająca do myślenia gra z otaczającą nas rzeczywistością.(PAP Life)

jmy/ zig/

(Reuters, AFP)