Montaż pierwszej rzeźby z zespołu w gdańskim Dworze Artusa

Montaż pierwszej rzeźby z zespołu w gdańskim Dworze Artusa

12.01. Gdańsk (PAP) – W gdańskim Dworze Artusa zamontowano we wtorek pierwszą z rzeźb składających się na XVI-wieczną kompozycję malarsko-rzeźbiarską przedstawiającą boginię łowów Dianę po wyjściu z kąpieli.

„Diana w kąpieli” to jedna z kilku wielkich kompozycji, które przez setki lat zdobiły wnętrze największej sali gdańskiego Dworu Artusa. Jej oryginał, podobnie jak oryginały pozostałych kompozycji, zaginął bądź został zniszczony w czasie II wojny światowej.

Sprawujące pieczę nad Dworem Artusa Muzeum Historyczne Miasta Gdańska (MHMG) powoli odtwarza poszczególne dzieła. Przed kilkoma laty udało się – m.in. na podstawie zachowanych zdjęć – odtworzyć samo malowidło „Diany w kąpieli”, teraz rozpoczęto prace nad uzupełniającymi je rzeźbami.

Kompozycja „Diana w kąpieli” przedstawia moment, w którym myśliwy Akteon został ukarany przemienieniem w jelenia za podglądanie Diany podczas kąpieli. Na dzieło, oprócz malowidła, składa się siedem rzeźb. We wtorek na tle obrazu umieszczono pierwszą z nich – największą i najtrudniejszą pod względem technicznym – figurę Akteona.

Licząca trzy metry wysokości rzeźba przedstawia myśliwego w trakcie przemiany – jako pół-człowieka w rzymskiej zbroi, z głową jelenia. Jak powiedział PAP Rafał Jasko z MHMG, pierwotne poroże zdobiące zaginiony oryginał stanowiło trofeum łowieckie, podarowane Ławie Malborskiej w roku 1589 przez Franza Moellera. „Obecną rekonstrukcję zdobią, ze względów humanitarnych, tak zwane zrzuty poroża starego jelenia” – wyjaśnił Jasko.

Dodał, że zrzuty nie są już tak dorodne jak oryginalne poroże. „Zastanawialiśmy się nawet, czy nie dosztukować pewnych elementów tak, by jak najbardziej przypominały one okazały oryginał. Padł nawet pomysł, by całe poroże po prostu wyrzeźbić. Ostatecznie jednak postawiliśmy na naturalność” – wyjaśnił Jasko.

Autorem kopii rzeźby Akteona jest artysta specjalizujący się w odtwarzaniu historycznych figur Stanisław Wyrostek. On także ma wykonać kolejnych sześć elementów rzeźbiarskich kompozycji: płaskorzeźby przedstawiające Dianę, dwie nimfy, dwa psy oraz sfinksa – symbol okrucieństwa, jakiego ofiarą padł myśliwy Akteon za podglądanie Diany. “Figury te będą wykonywane sukcesywnie” – wyjaśnił Jasko.

Gdański Dwór Artusa wzniesiono w latach 1348-1350. Początkowo służył on za siedzibę bractwa skupiającego rycerzy pochodzących z bogatych niemieckich rodzin. Z czasem stał się miejscem spotkań lokalnych elit – radnych, kupców, hierarchów Kościoła itp. W swojej historii Dwór Artusa był kilkakrotnie przebudowany lub odbudowywany (np. po pożarach, jakie miały miejsce w XV wieku). Od XVI wieku w Dworze odbywały się m.in. rozprawy sądowe, a od XVIII obiekt zaczął służyć kupcom jako giełda. Obecnie siedziba Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. (PAP)

aks/ abe/ gma/