Michał Lorenc

Michał Lorenc

Zycie i twórczość
Michał urodził się w 1955 roku, w Warszawie.
Przygotował muzykę do przeszło 150 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Na swoim koncie ma współpracę ze światowej sławy reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii oraz USA. Nagrywa z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawskiej Opery Kameralnej. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.

Styl Michała Lorenca jest łatwo rozpoznawalny i specyficzny, gdyż kompozytor łączy muzykę symfoniczną, z etnicznym brzmieniem instrumentów jednocześnie opierając swoje utwory na 2-3 sugestywnych motywach melodycznych. Dodatkowo zaskakuje połączeniami harmonicznymi i specyficznym dla siebie użyciem instrumentów smyczkowych.

Zanim zaczął pisać muzykę filmową zajmował się przygotowywaniem muzyki dla studenckich zespołów. I tak już w wieku osiemnastu lat (1973) przez cztery lata pisał dla „Wolnej Grupy Bukowiny”, a w latach 1979 – 1981 występował razem z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w „Teatrze Paranoicznym”, który sami założyli.
Swoją przygodę z filmem zaczął jako klapser, a jego pierwsza filmowa kompozycja to muzyka do serialu Andrzeja Kostenki „Przyjaciele” (1979). Jednak na sukces musiał poczekać jeszcze kilka lat.

Michał Lorenc pracował również przez pół roku (1996) w Los Angeles, gdzie współpracował z wybitnym amerykańskim reżyserem Bobem Rafelsonem.

W Polsce Michał Lorenc współpracował z Maciejem Dejczerem („300 mil do nieba”, „Bandyta”), Filipem Bajonem (m.in., „Sauna”, „Poznań’56”, „Przedwiośnie” ), Władysławem Pasikowskim („Kroll”, „Psy”, „Psy 2”), a ostatno m.in z Januszem Morgenszternem („Żółty szalik”), Janem Jakubem Kolskim („Daleko od okna”), Dorotą Kędzierzawską („Nic”) oraz z czeskim reżyserem Vladimirem Michałkiem („Zabić Sekala”, „Babie Lato”), a w 2003 roku napisał muzykę do filmu „Symetria” – Konrada Niewolskiego.
Michał Lorenc zajmuje się również komponowaniem muzyki do reklam, m.in. dla BMW, Hondy, Sparkasse Bank i Deutsche Bank.

Nagrody
Do najważniejszych wyróżnień otrzymanych przez Michała Lorenca zaliczyć należy osiągnięcia takie jak (idąc od najnowszych): Nominacja do Złotej Kaczki – „Symetria” (2005),
Nominacja do Czeskiego Lwa – „Babie lato” (2002), Nagroda z muzykę do „Przedwiośnia” na FPFF w Gdyni (2001), Złota kaczka, nagroda czytelników miesięcznika „Film” – „Daleko od okna” (2001), Nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej „Prowincjonalia” – „Daleko od okna” (2001), International Prize for Film and Media Music – Nagroda Główna – „Nic” (1999), Czeski Lew, najlepsza muzyka – „Zabić Sekala” (1998), Srebrna Statuetka Leliwity – Nagroda specjalna – „Bandyta” (1998), Nagroda specjalna, najlepsza muzyka, Camerimage – „Nic” (1998), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – „Bandyta” (1995), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – „Prowokator” (1995), Wytwórnia 20th Century Fox zgłasza muzykę z filmu „Krew i wino” do Oscara (1996), Poznańskie Koziołki, najlepsza muzyka – „Łowca. ostatnie starcie” (1994), Poznańskie Koziołki, najlepsza muzyka – „Skutki noszenia kapelusza w maju” (1994), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – „Psy” (1992), Felix – nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w Berlinie, najlepsza muzyka – „300 Mil do Nieba” (1989), Nagroda Artystyczna Młodych im. S. Wyspiańskiego – „300 mil do nieba” (1989).

Marta Kotas 2009-08-03