Michał Lorenc

Michał Lorenc

Zycie i twórczość
Michał urodził się w 1955 roku, w Warszawie.
Przygotował muzykę do przeszło 150 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Na swoim koncie ma współpracę ze światowej sławy reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii oraz USA. Nagrywa z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawskiej Opery Kameralnej. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.

Styl Michała Lorenca jest łatwo rozpoznawalny i specyficzny, gdyż kompozytor łączy muzykę symfoniczną, z etnicznym brzmieniem instrumentów jednocześnie opierając swoje utwory na 2-3 sugestywnych motywach melodycznych. Dodatkowo zaskakuje połączeniami harmonicznymi i specyficznym dla siebie użyciem instrumentów smyczkowych.

Zanim zaczął pisać muzykę filmową zajmował się przygotowywaniem muzyki dla studenckich zespołów. I tak już w wieku osiemnastu lat (1973) przez cztery lata pisał dla „Wolnej Grupy Bukowiny”, a w latach 1979 – 1981 występował razem z Jackiem Kleyffem i Michałem Tarkowskim w “Teatrze Paranoicznym”, który sami założyli.
Swoją przygodę z filmem zaczął jako klapser, a jego pierwsza filmowa kompozycja to muzyka do serialu Andrzeja Kostenki „Przyjaciele” (1979). Jednak na sukces musiał poczekać jeszcze kilka lat.

Michał Lorenc pracował również przez pół roku (1996) w Los Angeles, gdzie współpracował z wybitnym amerykańskim reżyserem Bobem Rafelsonem.

W Polsce Michał Lorenc współpracował z Maciejem Dejczerem (“300 mil do nieba”, “Bandyta”), Filipem Bajonem (m.in., “Sauna”, “Poznań’56”, “Przedwiośnie” ), Władysławem Pasikowskim (“Kroll”, “Psy”, “Psy 2”), a ostatno m.in z Januszem Morgenszternem (“Żółty szalik”), Janem Jakubem Kolskim (“Daleko od okna”), Dorotą Kędzierzawską (“Nic”) oraz z czeskim reżyserem Vladimirem Michałkiem (“Zabić Sekala”, “Babie Lato”), a w 2003 roku napisał muzykę do filmu “Symetria” – Konrada Niewolskiego.
Michał Lorenc zajmuje się również komponowaniem muzyki do reklam, m.in. dla BMW, Hondy, Sparkasse Bank i Deutsche Bank.

Nagrody
Do najważniejszych wyróżnień otrzymanych przez Michała Lorenca zaliczyć należy osiągnięcia takie jak (idąc od najnowszych): Nominacja do Złotej Kaczki – “Symetria” (2005),
Nominacja do Czeskiego Lwa – “Babie lato” (2002), Nagroda z muzykę do “Przedwiośnia” na FPFF w Gdyni (2001), Złota kaczka, nagroda czytelników miesięcznika “Film” – “Daleko od okna” (2001), Nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej “Prowincjonalia” – “Daleko od okna” (2001), International Prize for Film and Media Music – Nagroda Główna – “Nic” (1999), Czeski Lew, najlepsza muzyka – “Zabić Sekala” (1998), Srebrna Statuetka Leliwity – Nagroda specjalna – “Bandyta” (1998), Nagroda specjalna, najlepsza muzyka, Camerimage – “Nic” (1998), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – “Bandyta” (1995), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – “Prowokator” (1995), Wytwórnia 20th Century Fox zgłasza muzykę z filmu “Krew i wino” do Oscara (1996), Poznańskie Koziołki, najlepsza muzyka – “Łowca. ostatnie starcie” (1994), Poznańskie Koziołki, najlepsza muzyka – “Skutki noszenia kapelusza w maju” (1994), Najlepsza muzyka, FPFF Gdynia – “Psy” (1992), Felix – nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w Berlinie, najlepsza muzyka – “300 Mil do Nieba” (1989), Nagroda Artystyczna Młodych im. S. Wyspiańskiego – “300 mil do nieba” (1989).

Marta Kotas 2009-08-03