Kard. Nagy o papieskich albumach wydawnictwa Biały Kruk

Kard. Nagy o papieskich albumach wydawnictwa Biały Kruk

Posiadające w swoim dorobku ponad 90 albumów związanych z Janem Pawłem II wydawnictwo zostało w minionym tygodniu nagrodzone tytułem Wydawcy Dziesięciolecia 2001-2010 w dziewiątej edycji nagród “Magazynu Literackiego Książki” .

Nagrodę przyznano za największą w świecie popularyzację dzieła i osoby bł. Jana Pawła II, promocję Polski i rodzimych autorów oraz szczególnie wysoki poziom edytorski”. Z tej okazji w siedzibie wydawnictwa zaprezentowano dorobek oficyny.

“Biały Kruk zrobił ogromną robotę – zatrzymał czas. Wiemy, że jest to okrutna instytucja, odsuwa największe rzeczy daleko od nas i pokrywa pyłem zapomnienia. Biały Kruk zadbał o to, żeby można było do tego życia wrócić, na żywo zobaczyć, jak ono wyglądało i jak On wyglądał” – powiedział obecny podczas uroczystości kard. Stanisław Nagy, wskazując na albumy papieskie.

“To jest zapis tego, co było; co przetrwało i w każdej chwili jest dane do zobaczenia” – dodał kardynał. “Jestem pewien, że za to nagrodzono Biały Kruk” – stwierdził.

Kardynał podkreślił ogromną rolę, jaką “w zapisie życia Jana Pawła II” odegrał autor większości fotografii w albumach Adam Bujak.

Fotografik nie krył wzruszenia. “Jak patrzę na ten stos (albumów), to nie chce mi sie wierzyć, że mogłem mieć w tym swój udział, że mogłem patrzeć na Jana Pawła II, siedząc po drugiej stronie stołu podczas kolacji” – mówił Adam Bujak. “Przypomniały mi się 43 lata, kiedy mogłem być cieniem Ojca Świętego, kiedy mogłem utrwalać jego życie w różnych miejscach w Polsce, w świecie. Jestem za to Opatrzności wdzięczny” – mówił Adam Bujak.

O roli postaci Jana Pawła II w działalności wydawnictwa mówił też prezes Białego Kruka Leszek Sosnowski. “Istniejemy już 16. rok, ale ostatnie 10 lat było szczególnie intensywne. Cieszymy się, że zostało to zauważone w branży. Niewątpliwie, jestem o tym święcie przekonany, że wpłynął na to fakt wyznaczenia daty beatyfikacji Jana Pawła II, ponieważ jesteśmy znani przede wszystkim, jako wydawnictwo, które publikuje bardzo dużo książek poświęconych osobie, życiu i twórczości Jana Pawła II” – powiedział Sosnowski.

Według jego szacunków, wydawnictwo ze swymi książkami dotarło do kilkunastu milionów Polaków. “Praktycznie nie ma w Polsce domu, w którym znajdują się książki, gdzie nie byłoby na półkach pozycji Białego Kruka” – stwierdził. Jak podkreślił, wydawnictwo nie wydaje książek tylko po to, żeby zarabiać. “Mamy pewne poglądy i chcemy to widzenie świata upowszechniać” – stwierdził.

Wśród pozycji Białego Kruka szczególne miejsce zajmuje 27-tomowe seria “Dzieje Wielkiego Pontyfikatu Jana Pawła II” i dwutomowe kalendarium “Jan Paweł II. Dzień po dniu. Ilustrowane Kalendarium Wielkiego Pontyfikatu 1978-2005”. (PAP)

hp/ par/