Zycie
Jan Fotek urodził się w Czerwińsku nad Wisłą 28 listopada 1928 roku. Edukację muzyczną zdobywał początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie w latach 1952 – 1953 studiował kompozycję. Później przeniósł się do Warszawy, gdzie w latach 1953 – 1958 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej.
Narody
Jan Fotek za swoją działalność kompozytorską otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Do najważniejszych jego osiągnięć zaliczyć należy m.in.: wyróżnienie na Konkursie Młodych Związku Kompozytorów Polskich (1959), nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1969), nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Gnieźnie (1971), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1973) oraz Nagrodę im. Brata Alberta za twórczość o tematyce religijnej (1977).
Twórczość
Trio na klarnet, skrzypce i fortepian * (1955), Symfonia nr 1 (1958), Opus concertante I na organy, fortepian i perkusję (1959), Symfonia nr 2 (1959), Poesia con musica – Niobe na recytatorów, chór i orkiestrę (1960), Trio smyczkowe na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1961), Kategorie na smyczki, harfę, czelestę i perkusję (1963), Trzy laudesy na chór mieszany * (1963), Hymn gregoriański na chór mieszany i orkiestrę (1963), Cykl wierszy na chór dziecięcy i orkiestrę (1963), Partita concertante na organy (1964), Malowanki na zespół wokalno-instrumentalny * (1964-65), Oda na chór mieszany, głosy solo i orkiestrę (1965), Miniatury dziecięce na 2 fortepiany i perkusję * (1965), Apostrofy na baryton i 2 fortepiany * (1966), Trimorphie na 3 flety, klawesyn i fortepian preparowany * (1966), Kwartet smyczkowy nr 1 (1967), Verbum na chór mieszany, organy, 2 fortepiany i perkusję (1967), Morze jedności odnalezionej, opera radiowa (1967), Epitasis na orkiestrę * (1967), Trzy pieśni na chór męski * (1967), Partita na 12 fagotów i 3 kontrafagoty * (1968), Opus concertante II na orkiestrę (1968), Nokturny na sopran i orkiestrę kameralną do tekstów Safony (1968), Galileusz, dramat muzyczny (1969), Hymne de Sainte Brigitte pour mezzo-soprano et 7 instruments * (1970), Ostatnia wojna rapsod na recytatora, chór mieszany i orkiestrę (1971), Pieśni taneczne [wersja I] na głos żeński i fortepian (1971), Wariacje na zadany temat na chór dziecięcy * (1971), Cantatina copernicana w dawnym stylu na popularny zespół instrumentalno-wokalny * (1973), Vir sapiens dominabitur astris, opera radiowa (1973), Siedem preludiów na fortepian * (1973), Sny dziecięce na chór dziecięcy, 2 fortepiany i perkusję (1974), Fantazja na temat „Prząśniczki” Stanisława Moniuszki na orkiestrę (1974), Heroikon (Nike), tryptyk o Warszawie na mezzosopran, baryton, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę (1974), Łyżki i księżyc, opera w 3 aktach (1976), Msza ku czci NMP Matki Kościoła na mezzosopran, chór mieszany i orkiestrę (1976), Pieśni sponad wód, 3 pieśni na chór mieszany lub męski (1976), Leśna Królewna, opera-balet (1977), Kwartet smyczkowy nr 2 * (1978), Chorał „Boże, pełen w niebie chwały” na baryton, chór mieszany i orkiestrę do tekstu Bolesława Leśmiana * (1978), Pieśni taneczne [wersja II] na głos żeński i orkiestrę (1979), Fraszki na chór mieszany do tekstów Jana Kochanowskiego * (1979), Trzy scherza na fagot i fortepian * (1979), Sonata na klawesyn * (1979), Musica cromatica na kameralną orkiestrę smyczkową (1982), Musiquette na 3 saksofony (1982), Każdy, opera-misterium (1983), Melodia lubuska na zespół instrumentalny * (1983), Quattri impressioni per organo solo * (1983), Wariacje na saksofon i fortepian * (1984), Sonata romantica per tuba e pianoforte * (1985), Passacaglia for orchestra (1985), Szkice na skrzypce i fortepian (1985), uita czarnoleska na flet, klawesyn i kameralną orkiestrę smyczkową (1986)
Ecloga na kontratenor i zespół instrumentów dawnych (1987), Canzona from Jasna Góra for orchestra (1993), Mass for Men Choir (1993), Divertimento na kwartet smyczkowy (2004) oraz Słowo na chór mieszany (2005).
Marta Kotas 2009-07-08