Holland i Łazarkiewicz wyreżyserowały spot promujący Warszawę

Holland i Łazarkiewicz wyreżyserowały spot promujący Warszawę

30.09. Warszawa (PAP) – Krystyna Janda, Maria Peszek, Andrzej Wajda, Leszek Możdżer, Krzysztof Warlikowski i Grzegorz Jarzyna znaleźli się wśród artystów, którzy wystąpili w czterominutowym spocie filmowym promującym Warszawę jako miasto kultury. Reżyserami filmu są Agnieszka Holland i Magdalena Łazarkiewicz.

Spot jest częścią kampanii promocyjnej zmierzającej do uzyskania przez Warszawę tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016; w środę w Warszawie zaprezentowano go dziennikarzom.

Agnieszka Holland podkreśliła, że chciała pokazać Warszawę jako „miasto, którego duszą jest kultura”.

„Warszawa zachowała swoją tożsamość i przetrwała wszelkie tragedie właśnie dlatego, że bije w niej żywe źródło kultury, nawet tej kultury, której już nie ma, która umarła, np. żydowskiej kultury (…) W Warszawie obecna jest każda kultura – niska, wysoka, masowa, elitarna, plebejska i awangardowa” – mówiła Holland.

Holland i Łazarkiewicz pokazały w swoim filmie m.in. polskich twórców przy pracy: Mariusza Trelińskiego podczas reżyserowania spektaklu na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, Leszka Możdżera grającego na fortepianie w warszawskich Łazienkach, Danutę Szaflarską w teatralnej garderobie, a potem w przedstawieniu Teatru Narodowego, Marię Peszek w trakcie koncertu. W filmowych migawkach pojawiają się fragmenty ulicznych happeningów, teatralnych akcji, performance’ów. Film zilustrowany jest muzyką Fryderyka Chopina.

„Zdjęcia do tego kilkuminutowego filmu kręcone były wiosną, powstało aż 90 godzin materiału. Musieliśmy wybrać najciekawsze cztery minuty. To było bardzo trudne zadanie” – mówiła Holland.

Zdaniem prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, „film oddaje ducha Warszawy, jej dynamikę i zmienność”. „Pokazuje miasto kontrastów – tradycyjne, ale też pełne nowej energii” – oceniła.

Pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. uzyskania przez miasto tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 Ewa Czeszejko-Sochacka tłumaczyła, że od 5 do 17 października będzie pokazywany na ekranach znajdujących się na stacjach metra oraz w wagonach pociągu. Od października spot będzie wyświetlany także w kinach i teatrach. Będzie również pokazywany w telewizji, podczas zagranicznych uroczystości kulturalnych, na stronach internetowych miasta i instytucji kulturalnych w Warszawie.

Film wyświetlany będzie w dwóch wersjach – czterominutowej i 30-sekundowej.(PAP)

agz/ ls/ jbr/