Francja/ „Katyń” Andrzeja Wajdy wchodzi do kin

Francja/ „Katyń” Andrzeja Wajdy wchodzi do kin

1.4.Paryż (PAP) – Film „Katyń” można od środy oglądać w kinach wielu miast Francji. Krytycy filmowi opiniotwórczych mediów przywitali dzieło Andrzeja Wajdy na ogół przychylnie, podkreślając, że przywraca ono prawdę o słabo znanej we Francji zbrodni katyńskiej.

Jak poinformował PAP dystrybutor filmu, spółka Kinovista, „Katyń” będzie można oglądać w około 30 kinach w całej Francji. Pierwszego dnia dystrybucji film wejdzie na ekrany m.in. w Paryżu, Marsylii, Tuluzie, Nantes, Grenoble, Breście. Potem dzieło Wajdy znajdzie się w programie sal kinowych w innych miastach. Jak powiedział sam reżyser podczas pokazu swojego filmu w Paryżu przed tygodniem, jest to największa do tej pory dystrybucja „Katynia” za granicą.

Dystrybutorem filmu jest niewielka francuska spółka filmowa Kinovista specjalizująca się w kinematografii krajów wschodniej Europy, w tym także rosyjskiej. Szef Kinovisty, Charles-Evrard Tchekhoff podkreślił w rozmowie z PAP, że film dotarł do Francji z dużym opóźnieniem, gdyż dystrybutorowi zależało na uzyskaniu jak największej liczby kopii i pokazaniu filmu w dużej liczbie sal. Zdementował pogłoski, że o późnym wejściu filmu na ekrany zdecydowała jakaś „zmowa milczenia” spowodowana niechęcią Francuzów do przypominania zbrodni sowieckich.

W opinii dyrektora Kinovisty opiniom tym przeczy, jak powiedział, „niesłychanie silny odzew” ze strony francuskich mediów. Zauważył, że mimo bardzo skromnej promocji, w tygodniu poprzedzającym wejście filmu obszerne wywiady z Wajdą oraz pozytywne omówienia filmu ukazały się w najważniejszych dziennikach: „Le Monde” i „Le Figaro”, a polski reżyser był gościem wieczornego talk-show telewizji France 3.

„Nasza kampania promocyjna opierała się wyłącznie na publikacjach dziennikarskich, nie wykupiliśmy plakatów czy billboardów na mieście, ani reklam w prasie” – powiedział Tchekhoff, który – jak sam zaznaczył – choć urodzony we Francji, pochodzi z rodziny o rosyjskich korzeniach. Podkreślił, że zajął się chętnie dystrybucją „Katynia” także dlatego, że interesuje się Rosją, a jeden z jego przodków, lekarz cara Mikołaja II, padł ofiarą rewolucji bolszewickiej.

W recenzjach dzieła Wajdy prasa francuska podkreślała przede wszystkim jego ideowe znaczenie. „Film, który przywraca prawdę o masakrze w Katyniu” – pisał wówczas o polskim filmie „Le Figaro”. Zaznaczał, że „z mistrzostwem i głębokim znawstwem historii i ludzkich uczuć Wajda, który sam stracił ojca w Katyniu, pieczętuje tragiczną kartę przemilczanej historii”.

Z kolei „Le Monde” nazwał „Katyń” jednym z najbardziej przejmujących od lat dzieł Wajdy”.

Lewicowy „Liberation” zauważył, że film „kładzie akcent na tę wyjątkową chwilę złączenia dwóch największych totalitaryzmów XX wieku i na ich wspólną obsesję kłamstwa i śmierci”.

Zarazem jednak krytyk tej gazety zarzucił Wajdzie, że „nie unika melodramatu, a jego kamera nieco zbyt chętnie pokazuje umierających” oraz że w filmie nie pada niemal żadna wzmianka o zagładzie ludności żydowskiej pod niemiecką okupacją.(PAP)