Reni Jusis   

Reni Jusis   

Zycie
Reni Jusis już od najmłodszych lat związana była z muzyką. Jeszcze w swoim rodzinnym Mielnie, jako nastolatka wygrała wakacyjny konkurs piosenki.
Już w wieku siedmiu lat Reni Jusis zaczęła się uczyć w Zespole Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie w klasie fortepian.
Poza grą na fortepianie Reni Jusis, w 1993 roku wystąpiła w musicalu „Fatamorgana” wystawianym na scenie koszalińskiego Bałtyckiego Teatru Dramatycznego. Ciekawostkę stanowi fakt, że muzykę do tego musicalu przygotował kolega ze szkoły Jusis – Adam Sztaba. Okazało się, że podczas tego musicalu Reni Jusis została zauważona przez producenta i rapera Yaro, który zaproponował jej śpiewanie w chórkach w jego rockowym zespole. I choć w końcu Yaro zmienił styl swojej muzyki i zespołu oraz zaczął tworzyć muzykę rapową to Reni Jusis i tak dla niego śpiewała. Teraz były to refreny w jego utworach. Co ciekawe ta współpraca tak ich zbliżyła, że również prywatnie tworzyli parę.
Wspólnie otwierali koncerty Liroya, który również pomógł im się wybić kiedy zapoznał Yaro i Reni Jusis z jazzmanem Michałem Urbańskim. Od tego momentu Urbański otoczył parę opieką. Wspólnie napisali kilka utworów jednak nie zostały one nigdy opublikowane. Mimo to Michał Urbaniak polecił Reni Jusis kilku polskim wytwórniom . To zaowocowało podpisaniem kontraktu płytowego z wytwórnią Pomaton EMI.
Dodatkowo w 1997 roku została wydana płyta Yaro – „Yazzda”. Tutaj chórki robiła Reni Jusis, a ich największym hitem była piosenka „Rowery dwa”.
W rok później Reni Jusis ukończyła Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej w poznańskiej Akademii Muzycznej.

W tym samym czasie, w 1998 roku ukazał się pierwszy solowy album Reni Jusis, który był współtworzony przez Yaro. Album „Zakręcona” był swoistą mieszanką muzyki R&B, funk oraz hip – hop, a większość tekstów i muzykę Reni Jusis napisała wspólnie z Yaro.
W 1999 roku album „Zakręcona” zdobył trzy Fryderyki w kategoriach: Debiut Roku, Przebój Roku oraz Album Roku Rap/Hip – Hop. Mimo tylu licznych sukcesów Yaro i Reni Jusis ciągle się kłócili. Coraz częstsze spięcia doprowadziły do rozpadu – zarówno ich duetu muzycznego jak również do rozpadu ich związku.
W roku 1999 Reni Jusis wydała swój drugi album „Era Renifera”, który z uwagi na sukces pierwszego krążka również był utrzymany w stylistyce R&B, rapu, choć dodatkowo wzbogacono go o elementy muzyki reggae. Warto tutaj dodać, że Reni Jusis samodzielnie przygotowała płytę, tak więc zarówno napisała wszystkie utwory jak również skomponowała do nich muzykę. Z krążka „Era Renifera” pochodzi najbardziej znany w dorobku Reni Jusis cover formacji 10CC „Deadlock Holiday”. Reni Jusis nagrała go jako Dreadlock Holiday.
Po dwuletniej przerwie w nagrywaniu Reni Jusis powróciła na polską scenę muzyczną z albumem „Elektrenika”, która jest zdecydowanym zwrotem od dotychczasowego brzmienia do jakiego przyzwyczaiła swoich fanów Reni Jusis. Album ten to przede wszystkim muzyka elektroniczna, która została osadzona w klimatach klubowych rytmów i house’u, a dodatkowo była inspirowana muzyką lat 80. Również w tym przypadku Reni Jusis była autorką praktycznie wszystkich tekstów, a także połowy kompozycji. W komponowaniu drugiej połowy kawałków Reni Jusis pomagał Michał Przytuła, który był równocześnie producentem całego albumu. Warto tutaj dodać, że Michał Przytuła współpracował już z Reni Jusis wcześniej – jako realizator dźwięku do jej wcześniejszych albumów.
Promocja płyty „Elektrenika” miała miejsce w trakcie trwania trasy koncertowej „Electrenic Night”. Trasa ta pomogła Reni Jusis zdobyć fanów muzyki klubowej. Z płyty tej pochodzą dwa najbardziej znane utwory Reni Jusis: „Nic o mnie nie wiecie” oraz „Nigdy ciebie nie zapomnę”.

Na kolejny album Reni Jusis trzeba było czekać kolejne dwa lata. Wydany w 2003 roku krążek po części kontynuował muzyczny styl krążka „Elektrenika” jednak wzbogacony był o utwory w stylu elektro – pop. Również do tego albumu Reni Jusis zdecydowała się napisać wszystkie teksty, a także skomponować większość utworów z płyty. W przypadku tej płyty Michał Przytuła zajmował się przede wszystkim realizacją dźwięku oraz został menadżerem wokalistki.
Z wydanego w 2003 roku krążka pochodzą takie hity jak: „Kiedyś cię znajdę”, „Ostatni raz” oraz „It’s not enough”. Płytę „Trans misja” promowała trasa koncertowa pt.: „Top Secret Tour”, a Reni Jusis otrzymała za nią statuetkę Fryderyka w kategorii Album Roku Dance/elektronika/muzka klubowa.
Kolejny w karierze Reni Jusis album został wydany trzy lata później. Jeszcze zanim ukazał się album „Magnes” Reni Jusis odeszła ze swojej wytwórni Pomaton EMI i założyła własną wytwórnię Pink Pong Records. Na pożegnanie artystki Pomaton EMI wydał w 2006 roku pięciopłytowy zestaw – Dyskografia, który zawierał wszystkie cztery dotychczas nagrane płyty Reni Jusis, a także pierwszą płytę DVD, na której znalazły się jej wszystkie solowe klipy.
Wydanie albumu „Magnes” poprzedziła premiera singla „Kilka prostych prawd”, który ukazał się na dziewięć miesięcy przed premierą płyty, czyli pod koniec 2005 roku. Album „Magnes” został w całości wyprodukowany i skomponowany przez sprawdzony już duet: Reni Jusis i Michał Przytuła (Mic Microphone). Mimo, że utwór „Kilka prostych prawd” był wydany w klimacie elektro – pop cała płyta charakteryzowała się jednym nieprzerwanym klubowym setem. Album „Magnes” ostatecznie ugruntował pozycję Reni Jusis jako ikony muzyki klubowej.
Podczas premiery płyty wypuszczono również kolejny singiel „Magnes”. Poza tym z płyty pochodzą dwa następne hity takie jak: „Mixtura” i „Niemy krzyk”.
Listopad 2006 to przede wszystkim kwadrofoniczny koncert Reni Jusis, który odbył się w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Promował on specjalną, czteropłytową edycję krążka „Magnes”, który w tym wydaniu zawierał dodatkowe maxi-single oraz teledyski.
Również i za tę płytę Reni Jusis otrzymała Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Klubowa (2007). Natomiast rok po ukazaniu się albumu na rynku Reni Jusis ruszyła w swoją pierwszą klubową trasę koncertową „Magnes Tour”, która trwała do końca lipca 2007 roku, a promował ją singiel „Motyle”. Ciekawostkę może stanowić tutaj fakt, że utwór ten miał brać udział w konkursie „Premiery” podczas Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (wówczas jeszcze pod pierwotnym tytułem „Schowajmy się przed światem”). Ostatecznie jednak znalazł się na liście rezerwowej. Później dopiero startował w polskich preselekcjach (już jako „Motyle”) do konkursu „Bursztynowy Słowik” międzynarodowego festiwalu piosenki podczas Sopot Festival.
Po kolejnej, trwającej dwa lata, przerwie Reniu Jusis ogłosiła wydanie płyty z muzyką akustyczną: „Iluzjon cz. I”. Album ten był kolejnym zwrotem w karierze. I tak zmieniła się nie tylko stylistyka, ale również sposób koncertowania. Reni Jusis zamiast klubów postanowiła koncertować przede wszystkim w starych kinach, co nawiązywało poniekąd do tytułu samej płyty. O swoim zwrocie w karierze sama Reni Jusis mówiła: “Największe wrażenie ze wszystkich zrobił na mnie występ “Soyki & Yaniny”. To po tym właśnie koncercie zaczęłam marzyć o własnej karierze muzycznej i stworzeniu zespołu składającego się z wybitnych instrumentalistów. Dopiero dzisiaj, po dziesięciu latach od mojego debiutu jestem gotowa podjąć to wyzwanie”. Album „Iluzjon cz. I” został wydany w kwietniu 2009 roku. Singlem promującym wydanie był utwór: „A mogło być tak pięknie”. Na albumie znalazły się również trzy utwory wykonywane w duetach: ze Stanisławem Sojką, Gabrielą Kulką oraz z Tomkiem Makowieckim.

Co ciekawe z tym ostatnim Reni Jusis tak się zaprzyjaźniła, że 8 sierpnia 2008 roku, czyli jeszcze w trakcie prac nad nowym materiałem, Reni Jusis wyszła za Tomka Makowieckiego.
W czasie 46 Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu Reni Jusis wystąpiła wraz ze Skaldami w koncercie Superduety, a dodatkowo wykonała również akustyczną wersję utworu „Kiedyś cię znajdę”.
Obecnie Reni Jusis spodziewa się dziecka. Warto tutaj dodać, że Reni Jusis jest jedną z nielicznych polskich artystek, które mimo dużej popularności i związkowi z równie znanym Tomkiem Makowieckim nie afiszuje się ze swoim życiem prywatnym, a prasę dopuszcza jedynie w niektóre sfery swojego życia.
Jest niezbitym dowodem na to, że można być popularnym i odnosić sukcesy bez lansowania się na łamach tabloidów i dzieleniem się każdym, nawet najdrobniejszym szczegółem ze swojego życia z innymi.

Twórczość
Reni Jusis wydała następujące płyty: „Zakręcona”, „Era renifera”, „Elektrenika” oraz „Trans misja” .

Do najważniejszych utworów autorstwa Reni Jusis zaliczyć należy następujące kawałki: “Zgadnij kim jestem”, “Zakręcona”, “Graj więcej”, “Leniwiec”, “Dzielna z Mielna”, “Wiem swoje”, “Byłeś serca biciem”, “Yes,pies!”, “Głupi traf”, “Nie chcę zasnąć”, “Zgadnij kim jestem”, “Międzyplanetarna”, “Radio F.H.V”, “September”, “CD nastąpi”, “Intro”, “W głowie woda”, “Miej oczy otwarte”, “Konstytucje”, “O.W.Mewa”, “To lubię”, “Dreadlock holiday”, “Śpiew syReni”, “Kombinacje”, “Komunikat”, “Uciekaj – buzi, buzi”, “Przepraszam bardzo”, “Oda do telewizora”, “Idzie Reni”, „To już przesada”, “Era Renifera”, “Peace & Love”, “Czuję, że czuję się dobrze”,”Nic o mnie nie wiecie”, “Dla ciebie wyjdę z siebie”, “Nie dokazuj, nie dokazuj miły”, “Pozwól, że zabiorę cię do domu”, “Śniło mi się”, “Jutro odpowiem”, “Tylu ludzi”, Czy czujesz jak płonę”, “A nie mówiłam”, ,„Jakby przez sen”, “Nie o mnie nie wiecie (renix)”, “Wynurzam się”, “Kiedyś Cię znajdę”, “Raczej inaczej”, “Let”s Play Ping-Pong”, “Ostatni raz (nim zniknę)”, “Kto pokocha?”, „It”s Not Enough”, “Jeśli zostaniesz…”, “W zwolnionym tempie”, “Not Real (Cyber Girl Nr 6)” oraz “Trans Misja”.
Dodatkowo Reni Jusis nagrała DVD: “Zakręcona”, “Graj więcej”, “W głowie woda”, “Miej oczy otwarte”, “Nic o mnie nie wiecie”, “Jakby przez sen (nigdy ciebie nie zapomnę)”, “Kiedyś Cię znajdę”, “Ostatni raz (nim zniknę)”, “It”s Not Enough” oraz “Stop Global Experiment” – Reni Jusis & Sidney Polak.

Marta Kotas