Andrzej Hundziak

Andrzej Hundziak

Zycie

Andrzej Hundziak jest polskim kompozytorem, który urodził się 11 marca 1927 roku w Krośniewcach.
Początkowo pobierał lekcje z zakresu teorii muzyki u Kazimierza Sikorskiego, Kazimierza Jurdzińskiego oraz u Tomasza Kiesewettera (1947 – 53). Rok później, czyli w 1948 roku zaczął studia na Uniwersytecie Łódzkim, gdzie do 1951 roku studiował muzykologię. Następnie w 1960 roku uczył się kompozycji w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, które kontynuował później (1963) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Studia te ukończył w 1966 roku, a w rok później wyjechał do Paryża, gdzie również poszerzał swoją edukację w zakresie właśnie kompozycji. Poza komponowaniem Hundziak jest również nauczycielem. Był związany z następującymi łódzkimi szkołami: dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia (1954 – 1961), dyrektor Społecznych Ognisk Muzycznych (1958 – 1961), dyrektor Państwowej Podstawowej Szkoły Muzycznej i Państwowego Liceum Muzycznego (od 1961) oraz pracownik Akademii Muzycznej (od 1974).
Andrzej Hundziak jest aktywnym działaczem na rzecz polskiej kultury. Do najważniejszych organizacji, w których działał można zaliczyć przede wszystkim Łódzkie Towarzystwo Muzyczne (prezes w latach 1956 – 1971) oraz Federację Stowarzyszeń Kulturalnych Województwa Miejskiego Łódzkiego (1975 – 1979). Dodatkowo był również organizatorem jednej z edycji Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego, a także to z jego inicjatywy ruszył Ogólnopolski Festiwal Współczesnej Twórczości Muzyki dla Dzieci i Młodzieży „Do – Re – Mi”. Jest dyrektorem i zarazem kierownikiem artystycznym tego festiwalu.

Nagrody
Andrzej Hundziak za swoją twórczość otrzymał dotychczas wiele nagród i wyróżnień. I tak do najważniejszych z nich zaliczyć możemy przede wszystkim nagrody takie jak: I nagrodę na III Biennale Sztuki dla Dzieci w Poznaniu (1977), Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1980), III nagrodę na Konkursie Związku Kompozytorów Polskich (1982), Złoty Krzyż Zasługi (1964) oraz Odznakę „Zasłużony Działacz Kultury” (1976).

Twórczość
Independence na tenor i orkiestrę symfoniczną (1960), Wariacje na fortepian (1960), Wariacje na trąbkę i fortepian (1961), Suita na orkiestrę smyczkową (1961), Trzy preludia na fortepian (1961), Szumi deszcz w drzewach na chór mieszany (1962), Dwa chorały na akordeon (1962), Wariacje chorałowe na fortepian (1962), Taniec na instrumenty smyczkowe (1962), Aria na instrumenty smyczkowe (1962), Suita sędziejowicka na akordeon (1962), Mała fuga na akordeon (1962), Liryki na sopran i 10 instrumentów (1963), Ojczyzny dumna twarz na chór mieszany, 3 trąbki i perkusję (1963), Nadzieja [wersja I], pieśń na baryton, chór mieszany i fortepian (1963), Śpiewy i rytmy, 6 miniatur na akordeon (1963), Suita pieśni z Warmii i Mazur na 3 głosy równe i orkiestrę smyczkową (1963), Kraju zboża i wierszy na 3-głosowy chór dziecięcy (1963), Linie na trio stroikowe (1964), Wstęp do miłości, cykl 9 pieśni na sopran i fortepian (1964), Nieskończoność, rozprawa symfoniczna na tenor solo, głos recytujący, chór i orkiestrę symfoniczną (1964), Miniatury kameralne na flet, 2 klarnety i fortepian (1964), Cyrk, miniatury dla dzieci na fortepian (1965), Tableau musicaux na klarnet solo oraz orkiestrę instrumentów dętych i perkusyjnych (1965), Nadzieja [wersja II] na chór żeński (1965), Za 20 lat pracy na chór mieszany (1965), Fraszki staropolskie na chór męski i talerz (1966), 3 x tempo na małą orkiestrę symfoniczną (1966), Sonatina na fortepian (1966), Mały książę, opera dla dzieci (1966), Suita uroczysta na 4 skrzypiec i wiolonczelę (1966), Od Gniezna na 4 skrzypiec i wiolonczelę (1966), Marchołt, suita na motywach polskich z XVI – XVII w. na chór dziecięcy (lub chór żeński), 2 flety, trąbkę, orkiestrę smyczkową i perkusję (1966-67), Dialogi na skrzypce solo i orkiestrę (1966-68), Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (1967), Dwie pieśni chóralne na chór mieszany (1967), Maksymy na głosy solowe, recytatora, kwintet smyczkowy i perkusję (1968), Kocham krajobraz polski na chór żeński (1968), Canti e recitativi na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1969), Cantabille per tre na obój (lub rożek angielski), klarnet i fagot (1969), Fantazja z wokalizą na sopran solo i kwintet akordeonowy (1969), Dziś do ciebie przyjść nie mogę, widowisko muzyczne (1969), Pieśń o żołnierzach z Westerplatte na głos recytujący, chór męski (lub żeński) i fortepian (1969), Mouvement du temps na klarnet i fortepian (1969), Ojczyzna, poemat na chór mieszany i orkiestrę (1970), Sinfonietta na orkiestrę akordeonową (1970), Pastele na flet i perkusję (1970-71), Kariera Nikodema Dyzmy, musical (1971), Siedem miniatur przestrzennych na 4 puzony (1971), Solo koncertowe na akordeon (1971),
Concertino na fortepian, na trzygłosowy chór dziecięcy (lub chór żeński) i dziecięce instrumenty perkusyjne (1971), Nokturn na bas solo i 4 puzony (1971), Koncert na głos, orkiestrę smyczkową i 3 grupy perkusji (1972), Nokturny na bas solo i zespół kameralny (1972), Myśli, teatr instrumentalny (1972), Płomień wysoki ojczyzna na 4-głosowy chór i zespół instrumentów dętych (1972), Chlebowy polonez na 4 głosy równe (1972), Rytmy w szesnastkach, etiuda na fortepian (1972), Obrona światła na bas solo, 3 wiolonczele i perkusję (1972-78), Piosenki z „haczykiem” na głos (lub chór dziecięcy), fortepian i dziecięce instrumenty perkusyjne (1973-74), Idę sobie od Poznania na baryton i zespół instrumentalny (1974), Barbara Radziwiłłówna, musical (1974), Etiudy na fortepian (1975), Andante na wiolonczelę, perkusję i 6 skrzypiec (1975), Bajki, śpiewane piosenki atonalne na głos i fortepian (1975), Musica di camera I na trąbkę, kontrabas i perkusję (1975), O nas zakochanych, widowisko muzyczne (1975), Romanza na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową (1975), To już 30 lat na chór mieszany (1975), Igranie z ogniem na sopran, męski głos recytujący i zespół instrumentalny (1976), Etiuda na wielką orkiestrę symfoniczną (1976), Kłopoty z Izoldą, musical (1976), Auera Mediocritas na 4 wykonawców (1976), Miniatury dla dzieci na skrzypce i fortepian (1977), Trzy sonatiny na fortepian (1977), Odmienić świat na chór mieszany i fortepian (1977), Grób nieznanego żołnierza na chór trzech głosów równych, fortepian i werbel (1977), Zabawy dziecięce na dziecięcą orkiestrę perkusyjną (1977), Suita w starym stylu na trzy flety proste i instrumenty perkusji dziecięcej (1977), O jasne jutro świata na męski głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę (1978), Protestsong na baryton solo, chór mieszany, instrumenty dęte blaszane, perkusję i 2 fortepiany (1978), Piegus [wersja I] na głos i fortepian (1978), Piegus [wersja II] na głos i orkiestrę (1978), Do-re-mi, piosenki na głos (chór dziecięcy) lub flety proste, fortepian i dziecięce instrumenty perkusyjne (1978), Gdyby razem wszystkie dzieci [wersja I] na głos i fortepian (1978), Gdyby razem wszystkie dzieci [wersja II] na głos i orkiestrę (1978), O królewnie, co spać nie chciała [wersja I], baśń estradowa dla dzieci (1979), Piosenki dla dzieci na głos i fortepian (1979), Znajomi z telewizyjnego okienka, miniatury fortepianowe dla dzieci (1981), Żart na chór mieszany (1981), Tęskno mi Panie na 2 chóry mieszane (1981), Wyzwolenie Warszawy na 3-głosowy chór głosów równych (1981), Sonatina na 2 fortepiany i perkusję (1981), Bajki na dobranoc na głosy solowe, narratora, aktorów, chór męski (lub chór dziecięcy) i zespół instrumentalny (1981), Wyliczanki [wersja I] na chór żeński (1982), Trzy arabeski in B na fortepian (1982-87), Płynie Łyna na trzygłosowy chór dziecięcy a cappella (1983), Żabio-ptasia piosenka na trzygłosowy chór dziecięcy a cappella (1983), 3 + 1, miniatura na 3 klarnety i fagot (1984), Concertino ritmo na fortepian, 3 trąbki, perkusję i smyczki (1984), Człowiek na chór mieszany a cappella (1984), Pory dnia na chór mieszany a cappella (1984), Wyliczanki [wersja II] na trzygłosowy chór dziecięcy (1984), Bunt olbrzymów, opera dla dzieci (1985), Sprawa nie jest taka prosta, widowisko dla nastolatków (1985), Obywatelska straż na 3 głosy równe (1985), Suita kujawska na 3 chóry (1985), Wojenna kołysanka na chór żeński (lub dziecięcy) (1985), Dwie pieśni do tekstów Czesława Miłosza na baryton i fortepian (1986), Siedem medytacji nad epigrafami na trio stroikowe (1986), Koncert na chór żeński (1986), Nokturn na róg i fortepian (1986), Raz, dwa, trzy na chór dziecięcy (lub chór żeński) (1986), Kuma na 2-głosowy chór dziecięcy (1986), Miniatura taneczna na cztery wiolonczele (1987), Mistrz Manole, opera-oratorium (1987-88), Largo apassionato na skrzypce i fortepian (1988), Daktyle na chór dziecięcy i perkusję (1988), Kotki, miniatury dla dzieci na fortepian (1988), Modlitwa żałobna na 4-głosowy chór mieszany (1988), Wesołe ptaki na 2-głosowy chór dziecięcy (1988), Wszystko przed nami na 4-głosowy chór męski (lub 4-głosowy chór mieszany) (1988), Kołysanka kota na 3-głosowy chór żeński (1988), Taka sobie muzyczka na chór mieszany (1988), La Marcelina na 4-głosowy chór męski (1988), Tryptyk pamięci poległych obrońców Ojczyzny na chór mieszany i perkusję (1989), Pater noster na chór mieszany (1989), Triptic for mixed choir (1989), Aria e vivo na skrzypce i 3 perkusje (1989), Hymn do miłości ojczyzny na 4-głosowy chór mieszany (lub 3-głosowy chór żeński) (1989), Roztańczona wiosna w lesie na 4-głosowy chór mieszany (1989), Kołysanka na 4-głosowy chór mieszany (1990), Zielone nutki na 3-głosowy chór dziecięcy (1990), Bądź pochwalona [wersja I] na 4-głosowy chór mieszany (1990), Nad zieloną łąką na 2 głosy równe (1990), Mój wiosenny strój na bas, fortepian i 3 bongosy (1991), Litania na mezzosopran i fortepian (1991), O królewnie, co spać nie chciała [wersja II], baśń estradowa dla dzieci (1991), Piosenki dla małej Agaty na głos, chór dziecięcy, gitarę, perkusję i smyczki (1992), Trzy preludia na chór żeński (1993), Sounds 1 na fortepian (1993), Sounds 2 na fortepian (1993), Litania do Maryi Panny na 3-głosowy chór żeński (1993), Preludio e scherzo na akordeon (1993), Kwintet smyczkowy (1994), Trzy humoreski [wersja I] na 4-głosowy chór mieszany, zespół kameralny i głosy solowe (1994), Trzy humoreski [wersja II] na chór mieszany (1994), Nocna kłótnia na 3-głosowy chór żeński (lub dziecięcy) (1994), Obłoki na 4-głosowy chór mieszany (1994), Trzy miniatury na perkusję solo (1995), Alla pollaca, suita na chór żeński (lub dziecięcy) (1995), Kolędnicy na 3 głosy równe (1995), Kołysanka na 3 głosy równe (1995), Nasza mowa na 4-głosowy chór mieszany (1995), Kaszebska Królewa na 4-głosowy chór żeński (1995), Kaprys na alt solo (1996), Przyjaźń na chór mieszany (1996), Bądź pochwalona [wersja II] na chór żeński (1996), Piosenka szalonego jakiegoś przybłędy na chór mieszany (1996), Sonata na fortepian (1997), Symphonic Story na orkiestrę symfoniczną (1997), Patrząc na gwiazdy na 3-głosowy chór żeński (1997), Radio w deszczu na 3-głosowy chór żeński (1997), Kołysanka na skrzypce, obój i gitarę (1997), Prognoza pogody, cykl miniatur fortepianowych dla dzieci (1998), Hejże ino na chór mieszany (1998), Fantazja dla dziewięciu solistów, utwór dla młodzieży (1998), Kwartet smyczkowy (1998), Gawot gramatyczny na 3 głosy równe (1998), Giocoso e cantabile na fagot i fortepian (1999), Miniatury z wierszykiem na fortepian (1999), Myśli na chór mieszany (2000), Polifonia dla dzieci, miniatury na fortepian (2000), Rozmowy, miniatury na fortepian na 4 ręce (2000), Mały tryptyk na skrzypce i fortepian (2001), Fluktuacje na flet i fortepian (2001), Śpiewki opolskie na chór mieszany (2001), Trio na sopran, skrzypce i fortepian (2002), Kwartet klarnetowy (2002), Wakacyjne przygody na chór dziecięcy (2002), Legoludki, miniatury na fortepian (2003), Recitativ i aria na obój i fortepian (2003), Kot w butach, widowisko muzyczne na solistów, chór mieszany i orkiestrę (2003), Czarownice na chór dziecięcy (2003), Piosenka warszawska na chór dziecięcy (2003), Trzy wokalizy na chór dziecięcy (2003), Miniatura kameralna na 2 klarnety i fortepian na 4 ręce (2003), Dwa tańce na orkiestrę smyczkową (2004), Emocje na chór żeński i orkiestrę symfoniczną (2004), Sonata na fortepian nr 2 (2004), Bądź przy mnie blisko, pieśń na sopran z fortepianem (2005), Koniugacje, pieśń na sopran z fortepianem (2005) oraz Kontrowersje na wielką orkiestrę symfoniczną (2006).

Marta Kotas 2009-07-09