Wystawa „Japońska litografia na drewnie” w Bibliotece Narodowej

Wystawa „Japońska litografia na drewnie” w Bibliotece Narodowej

25.5.Warszawa (PAP) – 25 grafik wykonanych japońską techniką mokulito, łączącą europejską litografię z japońskim drzeworytem, będzie można obejrzeć na otwartej w poniedziałek wystawie „Japońska litografia na drewnie” w Bibliotece Narodowej.

„W języku japońskim mokulito oznacza dosłownie +litografia na drewnie+. Wyjątkowość, a zarazem wartość tej techniki graficznej polega na tym, że łączy ona tradycje litografii europejskiej z drzeworytem japońskim” – powiedziała PAP kurator wystawy Agata Pietrzak.

Technika mokulito polega na nałożeniu na drewnianej płycie obrazu farby olejnej i poddaniu jej obróbce stosowanej w litografii korzystającej z kamienia lub płyty aluminiowej. Płytę wykańcza się żłobiąc jej powierzchnię za pomocą dłutek, podobnie jak w przypadku tradycyjnego drzeworytu. Na końcu obraz odbija się na papierze.

„Ta technika pozwala, tak jak w litografii, osiągnąć efekty typowo malarskie naśladujące dukt pędzla czy ślad kredki z efektami charakterystycznymi dla drzeworytu, czyli techniki rytowanej, ciętej w drewnie” – tłumaczyła Pietrzak.

Na wystawie znajdują się prace 11 japońskich artystów, m.in. twórcy techniki mokulito prof. Seishi Ozaku z Tama Art University w Tokio, który odkrył ją ok. 30 lat temu.

Według kurator wystawy, zgromadzone prace charakteryzuje ogromna różnorodność. „To jest dzieło jedenastu indywidualności w związku tym każda z tych prac jest odmienna. Są prace bliskie realizmowi, które czytelnie nawiązują do tradycji sztuki japońskiej, z motywami zwierzęcymi i roślinnymi, w przepięknych barwach, ale są i takie, które są czystą abstrakcją i grą form na papierze” – mówiła.

Jak powiedział PAP jeden z artystów Tadashi Kobayashi, mokulito jest techniką bardzo prostą, którą mogą stosować nawet dzieci. „Aby skutecznie posługiwać się mokulito, wystarczy odpowiednia płyta i japońskie washi, czyli papier czerpany. Ale najważniejsze tutaj jest serce” – tłumaczył Kobayashi.

Według artystów mokulito, specyficzny wyraz dzieła osiąga się m.in. poprzez użycie odpowiedniego gatunku drewna, zwraca się uwagę nawet na porę roku i pogodę podczas jego tworzenia. Jednak zdaniem Kobayashi, tego rodzaju subtelności wykorzystują jedynie najwybitniejsi artyści mokulito.

W trakcie poniedziałkowego otwarcia wystawy wszystkie grafiki japońskich artystów, za pośrednictwem ambasady Japonii w Polsce, zostały przekazane do zbiorów Zakładu Zbiorów Ikonograficznych Biblioteki Narodowej.

Wystawa będzie otwarta do 10 czerwca. (PAP)