Wybitny włoski baryton w operze Verdiego w Gdańsku

Wybitny włoski baryton w operze Verdiego w Gdańsku

05.09. Warszawa (PAP) – Vittorio Vitelli, wybitny włoski baryton i gwiazda mediolańskiej La Scali weźmie udział w niedzielnej premierze opery „Makbeta” Giuseppe Verdiego w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Przedstawienie reżyseruje Marek Weiss.

Jak poinformowała rzecznik gdańskiej opery Beata Dunajewska, włoski śpiewak to bardzo ceniony wykonawca ról verdiowskich, a Makbet to jedna z jego popisowych kreacji.

W partii Lady Makbet partnerować będzie mu Katarzyna Hołysz. „Ich głosy idealnie pasują do siebie, warunki fizyczne idą w parze ze znakomitym aktorstwem i wokalem i można powiedzieć, że wspólnie tworzą kreację małżeństwa Makbetów” – podkreśliła rzecznik POB w Gdańsku.

Włoski baryton wystąpi jeszcze podczas przedstawień 7 i 9 września. Następnie jego partię przejmie Leszek Skrla.

Kariera Vitellego rozpoczęła się od zwycięstwa w konkursie Placido Dominga „Operalia”. Artysta występuje na tak renomowanych scenach jak mediolańska La Scala, berlińska Deutsche Oper, Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Massimo w Palermo, La Fenice w Wenecji, Opera Nicejska, Teatro del Liceu w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, Opera w Waszyngtonie.

Współpracował z wybitnymi dyrygentami oraz reżyserami m.in. Claudio Abbado, Garym Bertini, Danielem Orenem, Carlo Rizzi, Zubinem Mehtą, Nello Santi, Silvio, Danielem Gatti, Lambertem Puggelli, Liliana Cavani oraz Gilbertem Deflo. Vitelli ma też w dorobku szereg nagrań dzieł klasyki operowej.

Premiera „Makbeta” Verdiego odbędzie się w ramach trwającego od 18 sierpnia w Gdańsku Festiwalu Solidarity of Arts 2010. Przedstawienie, wyreżyserowane przez dyrektora gdańskiej POB Marka Weissa, zawiera symbolikę stoczniową.

„Makbet” był dziesiątą z kolei operą Verdiego, napisaną w 1847 r. dla florenckiego Teatru della Pergola. Po przedstawieniu kurtyna szła w górę aż 25 razy; opera okazała się wielkim sukcesem.

Sceniczny „Makbet” rozgrywa się w konwencji dwóch przenikających się światów – ziemskiego i nadprzyrodzonego. Verdi został wierny koncepcji Szekspira, w jego dziele zachowana została wyrazistość dramaturgiczna Makbeta i Lady Makbet, którzy przechodzą etapy: od morderstwa dla zdobycia władzy, terroru i wreszcie do upadku i kończącej wszystko śmierci.

Partia Lady Makbet uważana jest za jedną z najtrudniejszych, jakie zostały napisane na głos kobiecy. (PAP)

rop/ tot/