10.10. Warszawa (PAP) – Wystawa ikebany, pokazy nowoczesnego japońskiego tańca butoh, warsztaty z ceremonii parzenia herbaty, spektakle teatralne dla dzieci i dorosłych – w ten sposób kulturę Japonii chcą przybliżyć warszawiakom organizatorzy VIII Japońskiego Października.
To cykliczne wydarzenie jest od ośmiu lat organizowane w Pałacu w Wilanowie przez miłośniczki i znawczynie kultury japońskiej oraz mistrzynie ikebany Halinę Pacwę i Wieńczysławę Sato.
Jego najnowszą edycję zainicjowała wystawa ikebany, na której prezentowane są również przedmioty z japońskiej laki z miasta Wajima wykonane przez artystów rzemieślników.”Ikebana to dużo, dużo więcej od ładnego ułożenia kwiatów w wazonie. Jest to japońska sztuka wyrafinowanego układania kompozycji kwiatowych, która jest oparta o pewne przyjęte zasady i w której przyroda i człowiek stają się jednością. Słowo ikebana oznacza +żyjące+ lub +ożywione kwiaty+” – wyjaśniła PAP Halina Pacwa, która jest mistrzynią i licencjonowaną nauczycielką ikebany ze szkoły Sogetsu, członkinią stowarzyszeń Sogetsu Teacher’s Association i Ikebana International.
W ikebanie każda kompozycja wyraża przeżycia, dążenia i pragnienia twórcy. Całość kompozycji uprzytamnia nam także kruchość rzeczy, przemijanie i odradzanie się. Według mistrzyni, w Japonii ikebana osiągnęła niezwykle wysoką rangę i przynależy do świata sztuk pięknych na równi z malarstwem, rzeźbą, a nawet poezją i jest tam znana też jako kado, czyli „droga kwiatów”.
„Ikebany uczymy się w konkretnych szkołach ikeban, które mają swoje nazwy, będące jakby znakami firmowymi, a które różnią się między sobą, między innymi zasadami zdobywania kolejnych stopni czy licencji z uprawnieniami nauczyciela. Aby zostać nauczycielem trzeba się uczyć 2,5-3 lata. Prezentując ikebanę zawsze identyfikujemy się z konkretną szkołą ikebany, w której zdobyliśmy licencję” – wyjaśniła Halina Pacwa.
Na wystawie można obejrzeć kompozycje stworzone przez nią samą, ale też przez inne mistrzynie, jak Wieńczysława Sato, Kayo Fujiyama, Noriko Baba, Kimiko Kano, Reiko Nishino.
We wtorek 12 października odbędą się warsztaty chanoyu, tradycyjnej japońskiej sztuki parzenia herbaty, które poprowadzi polska mistrzyni chanoyu szkoły Omotesenke. Zajęcia te odbywają się w Wilanowie cyklicznie od 2001 r.
W sobotę 16 października w Sali Uczt w Pałacu w Wilanowie wystąpi tancerz i choreograf Rui Ishihara, który wykona performance butoh. Butoh jest współczesnym tańcem japońskim, który został po raz pierwszy wykonany przez Tatsumi Hijikatę i jego partnera Kazuo Ohno na Festiwalu Tańca w Tokio w 1959 r. Ma być rodzajem dialogu z rodzimą tradycją teatru japońskiego oraz protestem przeciwko amerykanizacji kultury masowej.
Po występie artysty można będzie posłuchać opowieści o japońskim tańcu współczesnym teatrologa i krytyka Julii Hoczyk z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza.
23 i 24 października w Królewskim Teatrze w Wilanowie dzieci i dorośli będą mogli obejrzeć adaptację trzech japońskich baśni ludowych przedstawionych w konwencji teatru cieni i słowa. Baśnie pochodzą ze zbioru pt. „Zasmarkane dziecko bogów”, który zawiera ponad 40 baśni spisanych przez Kazuko Adachi. Spektakl wyreżyserowany przez Marię Reif doskonale oddaje klimat Kraju Wschodzącego Słońca i Kwitnącej Wiśni. Po przedstawieniu dzieci będą mogły same animować lalki teatru cieni.
W sobotę 30 października najmłodszym dzieciom przedstawiona zostanie opowieść o „Tatsu Taro, któremu w głowie tylko zabawa”. Ta piękna i mądra baśń japońskiej autorki Miyoko Matsutani otrzymała nagrodę im. Hansa Christiana Andersena i została przetłumaczona na wiele języków. W języku polskim ukazała się w 2010 r. nakładem wydawnictwa Media Rodzina.
Więcej informacji na temat wydarzeń VIII Japońskiego Października można uzyskać w dziale edukacji Muzeum w Wilanowie.
Honorowy patronat nad wydarzeniem objęła Ambasada Japonii. (PAP)
jjj/ abe/