„Tożsamość sztuki” we wrocławskim Muzeum Narodowym

„Tożsamość sztuki” we wrocławskim Muzeum Narodowym

30.3.Wrocław (PAP) – Leżaki, na których można odpocząć i posłuchać dźwięków z odległych rejonów świata – to jedna z trzech instalacji prezentowanych na otwartej we wrocławskim Muzeum Narodowym wystawie Marcina Berdyszaka i Zafosa Xagorarisa.

Ekspozycja zatytułowana „Tożsamość sztuki” będzie czynna dla zwiedzających od 30 marca do 26 kwietnia.

Jak poinformowała w piątek PAP kurator wystawy Elżbieta Kościelak, pomimo że dwaj artyści nigdy wcześniej się ze sobą nie spotkali, ich prace łączy podobne podejście do sztuki współczesnej.

„Marcin Berdyszak jest Polakiem, a Zafos Xagoraris Grekiem. Pochodzą z dwóch różnych krajów i reprezentują dwie różne kultury, a jednak ich twórczość cechuje zarówno podobne spojrzenie na rzeczywistość, jak i na miejsce sztuki we współczesnym świecie” – powiedziała Kościelak.

Na wystawie można obejrzeć dwie instalacje autorstwa greckiego artysty. Pierwsza z nich nosi tytuł „Odległe dźwięki” i składa się z leżaków, głośników i odtwarzaczy CD, które umieszczono w przestrzeni muzealnej. Zwiedzający mogą położyć się na leżaku i wysłuchać dźwięków z odległych regionów świata.

W nagraniach mieszają się dźwięki natury z odgłosami związanymi z kulturą: biciem dzwonów, klaksonami samochodów, gwarem miejskiej ulicy czy rozmowami ludzi. W instalacji Xagorarisa znalazły się nagrania zarówno z wielkich metropolii, takich jak: Konstantynopol, Bristol czy Pireus, jak i z amazońskiej puszczy.

Drugi projekt pt. „Ocalenie przedmiotów” grecki artysta przygotował specjalnie na wystawę we wrocławskim muzeum. Składa się on z przedmiotów, „które w procedurach państwowej instytucji kultury skazane są na utylizację i usunięcie z systemu” – chodzi tu o zużyte meble biurowe, ale także w wyjątkowych sytuacjach o dzieła sztuki, np. przypadkowo rozbite naczynie ceramiczne.

Z kolei Marcin Berdyszak przygotował m.in. instalację zatytułowaną „Narzędzia kultury”. W sterylnej, białej sali ustawił rekwizyty przynależne kulturze wysokiej – obrazy, pulpity na nuty, atrapy skrzypiec. Przedmioty obszył białym materiałem, który w intencji artysty tworzy coś, co można nazwać „pokrowcem na kulturę”.

„Ten pokrowiec jest tyleż całunem, co papierową serwetką przykrywającą coś, czego ukryć już nie sposób, czyli rozpad kultury świata zachodniego” – opowiadała Kościelak.

Marcin Berdyszak jest absolwent PWSSP w Poznaniu. Swoje prace prezentował na licznych wystawach w kraju i za granicą. Jest synem Jana Berdyszaka, wybitnego artysty polskiej awangardy powojennej.

Zafos Xagoraris studiował architekturę na Narodowym Uniwersytecie Technicznym w Atenach i malarstwo na ASP w Atenach. Od 1986 r. jest członkiem grupy artystów i architektów wydających eksperymentalne pismo „Czarne Muzeum”. Brał udział w wielu wystawach w Grecji i poza jej granicami. Jest synem Biji Davou wybitnej artystki – przedstawicielki greckiej awangardy lat 60. i Pantelisa Xagorarisa profesora matematyki i artysty tworzącego w nurcie abstrakcji geometrycznej, w duchu Nowego Bauhausu i neokonstruktywizmu. (PAP)

Share

Written by:

3 883 Posts

View All Posts
Follow Me :