Filmem prezentowanym podczas ceremonii otwarcia, poza konkursem, jest komedia romantyczna Woody’ego Allena „Midnight in Paris”, z francuską pierwszą damą, żoną prezydenta Sarkozy’ego Carlą Bruni w obsadzie. Bruni gra w tym filmie niewielką rolę – przewodniczki w muzeum. Przed festiwalem zapowiadała, że nie pojawi się na nim „z powodów osobistych”. Na festiwalu pokazany zostanie film fabularny, którego bohaterem jest jej mąż – w rolę Nicolasa Sarkozy’ego wcielił się francuski aktor.
Lista znakomitych gości, którzy pojawią się w tym roku Cannes jest długa. Obok już wymienionych, są na niej m.in.: Catherine Deneuve, Kirsten Dunst, Melanie Griffith, Diane Kruger, Michelle Piccoli, Tilda Swinton, Owen Wilson, Claudia Cardinale oraz najsłynniejsza aktorka chińska Gong Li.
W walce o statuetkę Złotej Palmy za najlepszy film zmierzą się m.in.: Hiszpan Pedro Almodovar – autor bliskiego stylistyce horroru filmu „Skóra, w której żyję” z Antonio Banderasem w roli skrywającego mroczną tajemnicę chirurga plastycznego, Duńczyk Lars von Trier, który zaprezentuje „Melancholię” – film psychologiczny i katastroficzny, o groźbie końca świata, Włoch Nanni Moretti, twórca filmu „Habemus papam” o pogrążonym w depresji, cierpiącym z powodu samotności papieżu, z Jerzym Stuhrem w roli rzecznika papieża, oraz Amerykanin Terrence Mallick, który pokaże film „Drzewo życia” („The Tree of Life”), z Seanem Pennem i Bradem Pittem w obsadzie. „Drzewo życia”, rozgrywająca się na przestrzeni wielu lat historia rodziny z amerykańskiego środkowego Zachodu, to jeden z najbardziej oczekiwanych filmów w konkursie głównym.
Pozostali kandydaci do Złotej Palmy to m.in.: fiński reżyser Aki Kaurismaki – autor filmu „Le Havre”, bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne z Belgii – z filmem „The Kid with the Bike” oraz Amerykanin Joseph Cedar, twórca „Footnote” („Hearat Shulaim”), opowieści o rywalizacji ojca i syna, dwóch ekscentrycznych profesorów izraelskiego uniwersytetu.
Szefem jury, które wybierze zdobywcę Złotej Palmy jest aktor Robert De Niro. W jury są też: aktorzy Uma Thurman i Jude Law, dwóch producentów filmowych z Chin, reżyserzy i producenci z Francji, Argentyny i Czadu oraz dziennikarka z Norwegii.
Jurorom w jednej z najważniejszych canneńskich sekcji, „Un Certain Regard”, prezentującej produkcje szczególnie „innowacyjne i śmiałe”, przewodniczy z kolei serbski reżyser Emir Kusturica. Filmem otwierającym tę sekcję jest nowy obraz Gusa Van Santa, pt. „Restless”; w 2003 r. Amerykanin Van Sant zdobył w Cannes Złotą Palmę za dramat „Słoń”. Na zamknięcie tej sekcji pokazany zostanie film Rosjanina Andrieja Zwiagincewa, „Elena”.
Poza konkursem w Cannes prezentowane będą m.in.: oczekiwany z dużym zainteresowaniem francuski film fabularny”Podbój” („La Conquete”) w reżyserii Xaviera Durringera – o drodze do władzy prezydenta Francji Nicolasa Sarkozy’ego (w postać Sarkozy’ego wcielił się Denis Podalydes) oraz wyreżyserowany przez Jodie Foster „The Beaver” z Melem Gibsonem w obsadzie.
Pokazane zostaną również filmy dwóch irańskich reżyserów, więzionych z powodów politycznych: Jafara Panahiego i Mohammada Rasoulofa. Będą to: „To nie film” – obraz, w którym Panahi przedstawia jeden dzień ze swojego życia, spędzony w oczekiwaniu na wyrok sądu odwoławczego, oraz „Do widzenia” – zrealizowana przez Rasoulofa historia młodego teherańskiego prawnika, starającego się o wizę na wyjazd z Iranu.
Panahi, reżyser wybitny, laureat międzynarodowych nagród – m.in. Złotego Lwa w Wenecji za film „Krąg” z 2000 r. i Srebrnego Niedźwiedzia w Berlinie w 2006 r. za „Offside” – popierał przywódcę irańskiej opozycji Mir-Hosejna Musawiego w wyborach prezydenckich w 2009 r., które według szeroko rozpowszechnionej opinii zostały zmanipulowane na rzecz ich zwycięzcy Mahmuda Ahmadineżada. W grudniu ubiegłego roku skazano Panahiego w Iranie na sześć lat więzienia oraz zakaz tworzenia filmów i podróżowania za granicę przez 20 lat. Taki sam wyrok zapadł wobec Rasulofa.
Festiwal w Cannes potrwa do 22 maja. Będzie miał polskie akcenty. W sekcji Quinzaine des Realisateurs (Directors’ Fortnight) pokazany zostanie obraz wyreżyserowany przez Urszulę Antoniak – Polkę, która od lat mieszka w Holandii. Bohaterką „Code Blue”, filmu produkcji holenderskiej, jest pielęgniarka konfrontująca się z umierającymi ludźmi.
Ważny polski akcent publiczność odnajdzie w „Melancholii” Larsa von Triera, z Kirsten Dunst i Charlotte Gainsbourg w rolach głównych. Efekty specjalne do „Melancholii” stworzyło polskie studio Platige Image z Warszawy; są one widoczne w większości ujęć, które znalazły się w poetyckiej uwerturze rozpoczynającej film.(PAP)
jp/ abe/