Magdalena Buchwald

Magdalena Buchwald

Zycie
Magdalena Buchwald jest polską kompozytorką urodzoną 10 marca 1972 roku w Złotowie.
Początkowo studiowała muzykologię na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Później uczyła się kompozycji również w Poznaniu, w Akademii Muzycznej (1993 – 1999). Natomiast w 1997 roku wyjechała do Stuttgartu, gdzie studiowała teorię muzyki i nowe media, analizę i muzykę akustyczną w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst. Dodatkowo brała również udział w licznych kursach dokształcających takich jak: Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995, 1997), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Elektronicznej i Komputerowej w Krakowie (1996), Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach (1996), Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz (1997), Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadcie (1998, 2000, 2002) czy Course du Centre Acanthes w Awinionie (1999).
W 2003 roku została członkiem Niemieckiego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej (DEGEM).

Nagrody
Za swoją twórczość Magdalena Buchwald otrzymała wiele nagród i wyróżnień, a do najważniejszych zaliczyć można przede wszystkim: II nagrodę na Konkursie im. Tadeusza Bairda w Warszawie (1996, 1999), Jürgen-Mülder-Preis (2003). Artystka otrzymała również kilka znaczących stypendiów, takich jak: stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki (1997-98), stypendium Fundacji Peter-Fuld-Stiftung (2001-2004), stypendium Frankfurter Verein für Künstlerhilfe (2004) oraz Musik Stipendium Hellerau III (2005/2006).

Twórczość
Dwa preludia na fortepian solo (1992-93), Ars amandi na baryton i fortepian (1994), Decyzje i wahania na skrzypce solo (1994), Impresja na baryton, obój, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (1994-95), Psalm 88 na chór mieszany a cappella (1994), Transgressio na puzon, perkusję, fortepian, harfę i wiolonczelę (1995), Meandry Labiryntu na wiolonczelę i komputer (1995), Arras na flet i orkiestrę smyczkową (1995), Claritas na trąbkę i taśmę (1996), Warstwy i węzły na klarnet, perkusję, fortepian, kontrabas i live electronics (1996), Intermezzo na kwartet smyczkowy (1996), Trois petites conversations na gitarę i wiolonczelę (1996), Nokturn na taśmę (1996), Black and White na taśmę i projekcję wideo (1996), Syrinx na flet i taśmę (1996), Elegia na saksofon altowy, puzon, fortepian, taśmę i live electronics (1997), Mehr Licht… na altówkę i live electronics (1997), Mane, Thekel, Fares na orkiestrę (1997), Apollo i Marsjasz: etiuda antyczna na taśmę (1997), Metamorfoza Syrinx, słuchowisko eksperymentalne według tekstów Owidiusza na taśmę (1998), Entelecheia na wielką orkiestrę symfoniczną (1998-99), Maris Stella na orkiestrę (1998), Berceuse na flet, klarnet basowy, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999), Gehen durch das Tal na mezzosopran i perkusję (2001), Angorum catena na taśmę (2001), Perhaps the road is a net of chains na fortepian (2002), ex externo na puzon solo (2002), Zuviel Blau, muzyka baletowa (2002), Adagio des Dahlen-Gorski na orkiestrę (2003), Moment (non), musical na taśmę (2003), Es spricht der Schnee na flet i sopran (2003), vom Klang blättert Schatten ab na głos mówiony i taśmę quadro (2003), Feuer, instalacja-performance na taśmę, wideo i taniec (2004), Die Lebenskunst na sopran i fortepian do tekstów Friedricha Schillera (2005), Gespaltene Erinnerung I-II na fortepian (2006), Doppelaufnahme na głos mówiony (2006), …erfüllt… na flet, klarnet, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2006), Clamavi na trabkę, saksofon sopranowy, fortepian, perkusję, skrzypce, altówkę i kontrabas (2006) oraz Lichtfenster. Auszüge aus einem Tagebuch na trabkę i akordeon (2007).

Marta Kotas 2009-07-07