Joanna Bruzdowicz

Joanna Bruzdowicz

Zycie
Joanna Bruzdowicz to polska kompozytorka i publicystka, która urodziła się 17 maja 1943 roku w Warszawie, gdzie studiowała grę na fortepianie i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Jeszcze w czasie studiów grywała koncerty w kraju i za granicą m.in. w Belgii, w Austrii czy w byłej Czechosłowacji.
W okresie pomiędzy 1964 a 1968 roku była sekretarzem generalnym założonej przez siebie polskiej sekcji Jeunesses Musicales”.
W 1968 roku wyjechała do Paryża, gdzie dzięki stypendium otrzymanym przez Rząd Francuski podjęła studia z kompozycji i teorii muzyki. W Paryżu była do 1970 roku. Następnie w 1975 roku przeniosła się nieopodal Brukseli, gdzie zamieszkała razem z mężem. Mieszkali tam do 2000 roku kiedy to przeprowadzili się do Taillet w Katalonii francuskiej.
Bruzdowicz zajmuje się również promocją nowej muzyki w radiach we Francji, Belgii, w Niemczech i w Ameryce. Dodatkowo powierzono jej prowadzenie klas mistrzowskich na Yale, Sorbonne, University of Southern California, University of California w Los Angeles oraz w Université de Montreal.
Joanna Bruzdowicz działa również intensywnie na rzecz polskiej muzyki. i tak do najważniejszych jej osiągnięć zaliczyć należy przede wszystkim założenie Belgijskiego Towarzystwa im. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego (1983). Co więcej zainicjowała odbywający się co roku Międzynarodowy Festiwal Muzyki w Ceret (1996) oraz centrum produkcji i dystrybucji w Perpignan (CAT. Studios, 2006) i studia nagrań muzyki filmowej.

W 2001 Joannie Bruzdowicz został przyznany Order Odrodzenia Polski „Polonia Restituta”.
Twórczość
Concertino na dwa fortepiany (1957-59), Mały Apollo, pieśń na sopran i fortepian (1961), Wariacje na fortepian (1962), Listy, miniatury fortepianowe (1962), Wariacje na kwartet smyczkowy (1963), Miniatury na klarnet i fortepian (1963), Koncert na wibrafon i fortepian (1963), Epigramy na skrzypce solo (1964), Niobe na sopran, recytatora i zespół instrumentalny do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1964), Sept miniatures na flet solo (1964), Wizyta, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Wierszyk o wronach, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Wczoraj, pieśń na sopran i fortepian do słów do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Śpij w spokoju, pieśń na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Oto widzisz znowu idzie jesień, pieśń na sopran i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Prośba o wyspy szczęśliwe, pieśń na baryton i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Już kocham cię tyle lat, pieśń na bas i fortepian do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1965), Etiudy przestrzenne, 3 pieśni na chór mieszany a cappella (1965), Czystość, pieśń na sopran i fortepian (1965), Erotyki na fortepian (1966), Per Due na skrzypce i fortepian (1966), Kwintet na instrumenty dęte (1966), Rysunki z przystani, 7 miniatur na mezzosopran, flet, fortepian i perkusję (1967), Suite in memoriam Sergiej Prokofieff na orkiestrę (1967), Kolonia karna [wersja I], dramat muzyczny w jednym akcie według noweli Franza Kafki (1968), Pieśni do poematów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego na zespół wokalno-instrumentalny (1968), Impressions na 2 fortepiany i orkiestrę symfoniczną (1968), Ek-Stasis, muzyka elektroakustyczna (1969), Éclairs na orkiestrę (1969), Phobos na taśmę (1969), Esquisses na flet, altówkę, wiolonczelę i fortepian (1969), Muzyka do filmu Objets a Réflexion w reż. Berndta Nuberga (1969), Trio [wersja II] dla 6 dowolnych wykonawców (197), Salto na perkusję i taśmę (1970), Fas et nefas na taśmę i gitarę preparowaną (1970), Stigma na wiolonczelę solo (1970), Pehnidi na klawesyn solo (1970), Jour d’ici et d’ailleurs na chór mieszany, kwartet wokalny, narratora i zespół kameralny do słów Pauline Miguel (1971), Homo Faber, trylogia na taśmę (1971-75), Les Troyennes, tragedia muzyczna według Euripida (1972), Muzyka do filmu La Mort de Lord Chatterley w reż. Gilles Katz (1972), Épitaphe (en mémoire de mon Pere) na klawesyn i taśmę * (1973), A claire voix na chór mieszany, 3 instrumenty dęte do wyboru, fortepian i taśmę (1973), Episode na fortepian i 13 instrumentów smyczkowych (1973), Esitanza na 2 fortepiany lub fortepian na 4 ręce (1973), Mater Polonica, fantazja na temat Bogurodzicy na organy (1973), Muzyka do filmu Chita je t’aime w reż. Gilles Katz (1973), Le Beau Danube Bleu na 2 fortepiany i taśmę (1973-74), Koncert fortepianowy nr 1 (1974), Etté na klarnet solo (1974), Trio [wersja I] na mezzosopran lub baryton, wiolonczelę i fortepian (1975), Trio [wersja III] dla 9 dowolnych wykonawców (1975), Einklang na klawesyn i organy (1975), Symfonia (1975), Koncert skrzypcowy nr 1 (1975-76), Die Geschichte eines neugierigen Vogels, teatr muzyczny dla dzieci z improwizacją na temat muzyki elektronicznej (1976), Le Petit Prince, balet na podstawie książki Antoine de Saint-Exupéry w 28 scenach (1976), Muzyka do filmu La Foret d’Orleans w reż. Gilles Katz (1976), Inner Space – Outer Space na taśmę (1978), Equivocita na klawikord (1978), Von Liebe und Tod na głos niski (męski lub żeński) i taśmę według poematów Lou Bruder (1978), Aquae Sextiae, suita na kwintet dęty blaszany i orkiestrę dętą blaszaną (1978), October Sonata na fortepian, pamięci 16.X.1978, dnia wyboru Jana Pawła II (1978), Muzyka do filmu Aussagen nach einer Verhaftung w reż. George’a Moorsa (1978), Bartokalia for Béla Bartók na taśmę (1979), Fantasia Hermantica na temat S-A-B-B-E na altówkę i fortepian (1979), Tre contra tre na flet, obój, altówkę i 3 perkusje (1979), Muzyka do filmu A propos de la neige fondue w reż. Gilles Katz (1979), Neue Kinderszenen, suita elektroniczna dla dzieci (1980), Marlos Grosso Brasileiras „Chant d’amitié” na flet, skrzypce, klawesyn i taśmę (1980), Trio dei Due Mondi na skrzypce, wiolonczelę i fortepian * (1980), Prelude and Fugue na klawesyn (1980), Bramy Raju, dramat muzyczny według Jerzego Andrzejewskiego (1980-81), Trio per Trio, suita tańców na flet, skrzypce i klawesyn (1981), Dum spiro spero, scenariusz muzyczny na flet i taśmę (1981), Concerto for Double-Bass and Orchestra (1982), Para y contra na kontrabas i taśmę (1982), Oracle [version I] na fagot (1982), Oracle [version II] na fagot i taśmę (1982), Dreams and Drums na perkusję solo (1982), Muzyka do filmu Tante Blandine w reż. Guy Jorré (1982), Muzyka do filmu Islande w reż. Philippe Morse (1982), Kwartet smyczkowy nr 1 „La Vita” (1983), Urbi et Orbi, kantata na tenor, chór dziecięcy, 2 trąbki, 2 puzony i organy (1985), Muzyka do filmu Un échec de Maigret w reż. Gilles Katz (1985), Muzyka do filmu Sans toit ni loi w reż. Agnes Varda (1985), Muzyka do 36 filmów telewizyjnych Stahlkammer Zurich w reż. Celino Bleiweissa, Petera Fratchera i Kai von Kotze (1985-89), Kolonia karna [wersja II], dramat muzyczny w jednym akcie według noweli Franza Kafki (1986), En attendant Anais, muzyka dla dzieci (1987), Muzyka do filmu Le Jupon rouge w reż. Genevieve Lefevbre (1987), Muzyka do filmu Le dernier prix (Seria 5 dernieres minutes) w reż. Gilles Katz (1987), Aurora Borealis na harfę i organy (1988), Kwartet smyczkowy nr 2 „Cantus Aeternus” z recytatorem (1988), Muzyka do filmu Kung Fu Master w reż. Agnes Varda (1988), Muzyka do filmu Jane B. par Agnes V. w reż. Agnes Varda (1988), Four Seasons Greetings na smyczkową orkiestrę kameralną i solistów (1988-89), Muzyka do filmu Jeumont, 51 minutes d’arret w reż. Gilles Katz (1989), La Espero, kantata na sopran, baryton, klawesyn i smyczki (1990), Je me souviens na marimbę (1990), Violin Sonata No. 1 „Il Ritorno” (1990), On Prayer, pieśń na sopran i fortepian (1990), Muzyka do filmu Jacquot de Nantes w reż. Agnes Varda (1991), Tides and Waves, opera-musical w 2 aktach; libretto Jurgen Tillel, Joanna Bruzdowicz (1991-92), Stabat Mater na chór a cappella (1993), Spring in America, sonata na skrzypce i fortepian * (1994), The Cry of the Phoenix, koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną (1994), Muzyka do filmu L’homme que j’ai tué w reż. Giorgio Ferrary (1994), Muzyka do filmu Les grandes dames du strip-tease w reż. Françoise Levie (1994), World, 5 pieśni na sopran i fortepian do słów Czesława Miłosza (1995-96), Song of Hope and Love na wiolonczelę i fortepian (1997), Symfonia na 2 gitary, perkusję i kwintet smyczkowy lub orkiestrę kameralną (1997), Muzyka do filmu Un Air si pur w reż. Yves Angelo (1997), Muzyka do filmu Glaneurs et la glaneuse w reż. Agnes Varda (2000), Muzyka do filmu Deux ans plus tard w reż. Agnes Varda (2002), Salvador Dali, poemat na baryton i fortepian do słów Paula Eluarda (2004), Szesnaście obrazków z wystawy Salvadora Dali na fortepian (2004), Fanfare for Celebration of Women in Music na zespół instrumentów dętych blaszanych (2005), Muzyka do filmu Les Ames grises w reż. Yves Angelo (2005) oraz
Kwintet „Tramuntana” na saksofon i kwartet smyczkowy (2006).

Marta Kotas 2009-07-09