Henryk Wars

Henryk Wars

Zycie
Henryk Warszawski urodził się 29 grudnia 1902 roku w Warszawie natomiast zmarł 1 września 1977 roku w Los Angeles. Był polskim i amerykańskim kompozytorem, pionierem jazzu w Polsce, a także pianistą i dyrygentem.
Pochodził z umuzykalnionej rodziny.
Ukończył Konserwatorium Warszawskie. Jeszcze w trakcie studiów często akompaniował artystom teatrzyku Morskie Oko.

Dodatkowo pracował w wytwórni płyt gramofonowych Syrena Record. Dopiero później zajął
się kompozycją.
W roku 1926 napisał swoją pierwszą piosenkę „New York Times” jednak nie przypadła ona do gustu słuchaczom.
Henryk Warszawski stworzył muzykę do 53 filmów w tym m.in. do: Szpiega w masce, Manewrów miłosnych czy do pierwszego filmu dźwiękowego pt. Na Sybir.
Również prowadził zespół Weseli Chłopcy.

Henryk Warszawski pisał również piosenki dla m.in.: Hanki Ordonówny, Eugeniusza Bodo czy Zuli Pogorzelskiej.
Od 1939 roku brał udział w wojnie, dostał się do niewoli niemieckiej, skąd uciekł, a w 1940 r. dotarł do Lwowa, gdzie założył polski big band. Razem z armią generała Andersa przeszedł przez Iran, Bliski Wschód i Włochy. Po demobilizacji zamieszkał na stałe w USA. Choć nie od początku mu się powodziło z czasem zaczął nawiązywać coraz bliższą współpracę z producentami z Hollywood, a w 1963 skomponował muzykę do filmu „Mój przyjaciel delfin (Flipper).
Jego utwory śpiewali m.in. Bing Crosby czy Doris Day. Komponował także utwory muzyki poważnej: poematy symfoniczne, balet, concertino.

Twórczość
Do najważniejszych piosenek autorstwa Henryka Warsa zaliczyć należy przede wszystkim utwory takie jak: A mnie w to graj (tekst: Jerzy Jurandot, film: Bolek i Lolek, wykonawca: Adolf Dymsza), A u mnie siup, a u mnie cyk (tekst: Emanuel Szlechter, wykonawca: Adolf Dymsza), Ach, jak przyjemnie (tekst: Ludwik Starski, film: Zapomniana melodia, 1938, wykonawcy: Adam Aston i Irena Santor), Ach, śpij kochanie (tekst: Ludwik Starski, film: Paweł i Gaweł, 1938, wykonawcy: Eugeniusz Bodo i Adolf Dymsza), Będzie lepiej (tekst: Emanuel Szlechter, film: Będzie lepiej, 1936), Dobranoc, oczka zmruż (także jak Kołysanka Tońka, tekst: Emanuel Szlechter, film: Włóczęgi, 1939, wykonawcy: Szczepko i Tońko), Jak pani się ten pan podoba (tekst: Andrzej Włast, wykonawczyni: Krystyna Paczewska), Jak za dawnych lat (tekst: Andrzej Włast albo Jerzy Jurandot, wykonawca: Stefan Witas), Już nie mogę dłużej kryć (tekst: Jerzy Jurandot, film: Pani minister tańczy, 1937, wykonawcy: Tola Mankiewiczówna i Aleksander Żabczyński), Już nie zapomnisz mnie (tekst: Ludwik Starski, film: Zapomniana melodia, 1938, wykonawca: Aleksander Żabczyński), Już taki jestem zimny drań (tekst: Jerzy Nel i Ludwik Starski, film: Pieśniarz Warszawy, 1934, wykonawca: Eugeniusz Bodo), Kocha, lubi, szanuje (tekst: Konrad Tom, Emanuel Szlechter, film: Kocha, lubi, szanuje, wykonawcy: Mieczysław Fogg, Irena Santor), Kocham (tekst: J. Roland, film: Bezimienni bohaterowie, 1931), Maleńka Jenny (tekst: J. Roland, film:: Głos pustyni, 1932, wykonawca: Mieczysław Fogg), Miłość ci wszystko wybaczy (tekst: Julian Tuwim, film: Szpieg w masce, 1933, wykonawczyni: Hanka Ordonówna), My dwaj, obacwaj (tekst: Emanuel Szlechter, film: Będzie lepiej, 1936, wykonawcy: Szczepko i Tońko), Na cześć młodości (tekst: Ludwik Starski, film: Sportowiec mimo woli, 1939), Na pierwszy znak (tekst: Julian Tuwim, film: Szpieg w masce, 1933, wykonawczyni: Hanka Ordonówna), New York Times (z 1928, wykonawcy:Tadeusz Olsza i Eugeniusz Koszutski), Nic o Tobie nie wiem (tekst: Konrad Tom i Emanuel Szlechter, film: Włóczęgi, 1939, wykonawcy: Andrzej Bogucki i Zbyszko Runowiecki), Nic takiego (tekst: Marian Hemar, film: ABC miłości, 1935, wykonawcy: Kazimierz Krukowski i Adolf Dymsza), O, Key (tekst: Konrad Tom i Emanuel Szlechter, film: Czy Lucyna to dziewczyna, 1934, wykonawcy: Eugeniusz Bodo i Jadwiga Smosarska)
On nie powróci już (tekst: Andrzej Włast, wykonawca: Chór Dana), Panie Janie (w stylu jazz) (tekst: Ludwik Starski, film: Zapomniana melodia, 1938), Piosenka o zagubionym sercu (tekst: A. M. Świniarski, film: Pan minister i dessous, wykonawczyni: Hanka Ordonówna),
Płomienne serca (tekst: Marian Hemar, film: Na Sybir, 1930, wykonawca: Tadeusz Faliszewski), Reformy pani minister (tekst: Jerzy Jurandot, film: Pani minister tańczy, 1937, wykonawczyni: Tola Mankiewiczówna), Serce Batiara (tekst: Emanuel Szlechter, film: Serce Batiara, 1939), Sexapil (tekst: Emanuel Szlechter, film: Piętro wyżej, 1937, wykonawca: Eugeniusz Bodo), Szczęście raz się uśmiecha (tekst: Julian Tuwim, film: Pan minister i dessous, wykonawczyni: Hanka Ordonówna), Tak cudnie mi (tekst: Jerzy Jurandot, film: Pani minister tańczy, 1937, wykonawcy: Tola Mankiewiczówna i Aleksander Żabczyński), Tyle miłości (tekst: Konrad Tom, film: Jego ekscelencja subiekt, 1933, wykonawca: Eugeniusz Bodo), Tylko Ty (tekst: Aleksander Jellyn), Tylko we Lwowie (tekst: Emanuel Szlechter, film: Włóczęgi, 1939, wykonawcy: Szczepcio i Tońko), Tylko z Tobą i dla Ciebie (tekst: Ludwik Starski i Jerzy Nel, film: Pieśniarz Warszawy, 1934, wykonawca: Eugeniusz Bodo),
Umówiłem się z nią na dziewiątą (tekst: Emanuel Szlechter, film: Piętro wyżej, 1937, wykonawca: Eugeniusz Bodo), W hawajską noc (tekst: Konrad Tom i Emanuel Szlechter, film: Czarna perła, wykonawcy: Eugeniusz Bodo i Irena Santor), Zakochany złodziej (tekst: Emanuel Szlechter i Ludwik Starski), Zapomnisz o mnie (tekst: Andrzej Włast, wykonawca: Tadeusz Faliszewski), Zatańczmy tango (tekst: Andrzej Włast), Złociste włoski (tekst: Konrad Tom, film: Jego ekscelencja subiekt, 1933, wykonawca: Eugeniusz Bodo) oraz Zrób to tak (tekst: Ludwik Starski i Jerzy Nel, film: Pieśniarz Warszawy, wykonawca: Eugeniusz Bodo).

Marta Kotas 2009-08-03