„Sponsoring” – który w wersji francuskiej nosi tytuł „Elles”(One) – opowiada o Annie (w tej roli Juliette Binoche), dziennikarce magazynu dla kobiet, która przygotowuje artykuł na temat prostytuujących się we Francji młodych studentek. W trakcie pracy nad materiałem poznaje ona dwie „call girls” – Francuzkę Charlotte i Polkę Alicję. Dziewczyny wprowadzają ją w świat płatnej miłości.
Obszerne recenzje filmu ukazały się już w niemal wszystkich głównych francuskich czasopismach. Opinie o „Sponsoringu” nad Sekwaną oscylują od zachwytu po zjadliwą krytykę.
„Pasjonujący”, „pełen świeżości”, „subtelny” – to niektóre z epitetów używanych w prasie przez admiratorów filmu, np. w „dzienniku „Liberation” i tygodnikach „Telerama” i „Le Point”. Podkreślają oni zgodnie także znakomitą rolę wszystkich aktorek: nie tylko Binoche, ale także dwóch call-girls: Anais Demoustier (Charlotte) i Joanny Kulig (Alicja).
Według „Le Point”, „Sponsoring”, choć chwilami „nieco niezręczny”, jest filmem „pięknym, mrocznym i nieoczekiwanym”, który wyróżnia się „pełną wigoru grą aktorską”. „To kronika rozpadającego się małżeństwa i brutalna czasem eksploracja sponiewieranej zmysłowości” – uważa „Le Point”.
Zdaniem recenzenta „Liberation”, który także wypowiada się o dziele Szumowskiej entuzjastycznie, „dobrowolna uległość (kobiet wobec mężczyzn) jest wielkim tematem, który zdominował ten głęboko feministyczny film”.
Na drugim biegunie sytuują się recenzenci zarzucający „Sponsoringowi” skandalizowanie i powielanie „antymęskich” stereotypów w potraktowaniu tematu płatnej miłości. Najsurowiej ocenia film w lakonicznej notce dziennik „Le Figaro”. Według niego, nękana życiowymi rozterkami główna bohaterka filmu „stawia sobie wiele pytań”. „My także (to robimy), biorąc pod uwagę miałkość tematu tego +soft porno+” – kwituje ironicznie gazeta, czyniąc aluzję do wielu erotycznie śmiałych scen „Sponsoringu”.
Dość krytyczny wobec filmu jest też recenzent „Le Monde”, który wytyka reżyserce stronniczość w negatywnym „przerysowaniu” męskich postaci. Recenzent gazety pisze także, że „drażni” go sposób filmowania tej historii przez Szumowską.
„Sponsoring” trafi na ekrany kin w Polsce 17 lutego. W tym samym miesiącu będzie też prezentowany na 62. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie.
Nowe dzieło Małgorzaty Szumowskiej jest wspólną produkcją Polski, Francji i Niemiec, współfinansowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W obsadzie oprócz wspomnianych trzech aktorek są też m.in. Andrzej Chyra i Krystyna Janda. (PAP)
szl/ abe/