Martyna Jakubowicz   

Martyna Jakubowicz   

Zycie
Martyna Jakubowicz jest polską wokalistką, gitarzystką oraz kompozytorką, która przede wszystkim zajmuje się tworzeniem muzyki z pogranicza bluesa, rocka oraz amerykańskiego folku.

Martyna Jakubowicz debiutowała w 1977 roku w warszawskim klubie studenckim „Remont”, a później (1978) wystąpiła na I Jesieni z Bluesem w Białymstoku, gdzie wykonywała repertuar Joan Baez.
Natomiast rok 1980 to przede wszystkim występy z grupą Robotnik Sezonowy. Rok później zaczęła występować z Jackiem Krzycholikiem. Warto tutaj zaznaczyć, że do tego roku również występowała wyłącznie na imprezach bluesowych.
Do 1982 roku Martyna Jakubowicz występowała również przez chwilę z Oddziałem Zamkniętym, a później z formacją Krzak, natomiast podczas Rawy Blues ’82 grała z Jackiem Skubikowskim, Ryszardem Skibińskim i Cezarym Czternastkiem.
Styczeń i luty 1983 to dla Martyny Jakubowicz nagrywanie w krakowskim Studiu Teatr “STU” swojej pierwszej solowej płyty pt.: „Maquillage”. To właśnie na tym krążku pojawił się po raz pierwszy jeden z najbardziej znanych utworów Martyny Jakubowicz: “W domach z betonu nie ma wolnej miłości”. Przy realizacji tego nagrania Martynie Jakubowicz pomagali: Andrzej Nowak, Cezary Bierzniewski (gitara), Janusz Niekrasz (gitara basowa), Andrzej Ryszka (perkusja), Ryszard Skibiński (harmonijka ustna) i Marek Stefankiewicz (organy). W tym samym roku Martyna Jakubowicz nagrała dla Zbigniewa Hołdysa dwie piosenki: :Kołysanka dla Misiaków” oraz „Słuchaj, Man”.

17 października 1985 podczas imprezy „Rock dla pokoju” Martyna Jakubowicz występowała razem z grupą Dżem.
Przełom 1985/86 to dla Martyny Jakubowicz przede wszystkim praca nad drugą płytą: „Bardzo groźna księżniczka i ja”. Przy nagraniu krążka Jakubowicz pomagali: Andrzej Nowak, Jan Hnatowicz (gitara), Robert Jaszewski (gitara basowa), Piotr Szkudelski (perkusja), Aleksander Korecki (saksofon) oraz Rafał Rękosiewicz (organy).
Jednak zespół z czasem się rozpadł, a Martyna Jakubowicz zaczęła grać w duecie z Rafałem Rękosiewiczem, co prawda czasem zwiększała okazjonalnie ilość muzyków, którzy im towarzyszyli (np. podczas występów na Rawie Blues).
W latach 1989 – 1993 Martyna Jakubowicz występowała w kwartecie razem z: Rafałem Rękosiewiczem, Jerzym Piotrowskim (perkusja) oraz Radosławem Nowakowskim (bębny). W roku 1995 umieszczono ją na liście 100 najpopularniejszych polskich kobiet w ankiecie magazynu Pani.
Aż do 1996 roku niejednokrotnie występowała w duecie z Jerzym Styczyńskim.
Natomiast w 1998 roku postanowiła założyć we Wrocławiu swój klub “Gumowa Róża”. Posiadał on bardzo specyficzną atmosferę i był doceniany przez bardzo szerokie grono zarówno stałych jak i przygodnych bywalców. Jednak prowadzenie klubu nie szło jej najlepiej i dlatego teraz klub „Gumowa Róża” prowadzi córka Martyny Jakubowicz – Patrycja.
3 sierpnia 2007, na zaproszenie Jerzego Owsiaka, wystąpiła na głównej scenie w czasie odbywającego się w Kostrzynie nad Odrą XIII Przystanku Woodstock.

Twórczość
Martyna Jakubowicz wydała następujące płyty: Maquillage (1984), Martyna Jakubowicz Live (1985), Bardzo groźna księżniczka i ja (1985), Wschodnia wioska (1987), Koncert live Jarocin (1989), Total (1991), Patchwork (1991), Kołysz mnie (1992), Dziewczynka z pozytywką Edwarda (1995), 98 Skórka pomarańczy CD (1998), 2 Tylko Dylan CD (2005) oraz Te 30. urodziny CD (2008).
Gościnnie Martyna Jakubowicz wystąpiła w: „I Ching”, „Milo” – śpiew, „Słuchaj, Man” – muzyka, śpiew, „Kołysanka dla Misiaków” – muzyka, śpiew, „Tribute to Eric Clapton”, „Wielka słabość” – muzyka, śpiew, „Blues 4 rano” – muzyka i słowa, śpiew.

Martyna Jakubowicz ma w swoim dorobku ponad 70 utworów, a wśród nich znajdziemy między innymi: „Afirmacja”, „Albo cacy, albo lili”, „Ardżuna i Kriszna”, „Armagedon w każdej chwili”, „Baby w Meksyku”, „Bardziej niż kochanie”, „Bądź poezją , bądź zaklęciem”, „Bądź ze mną”, „Blues czwarta rano”, „Blues o zużytych butach”, „Bóg już w tej firmie nie robi”, „Conquistador”, „Dom zachodzącego słońca”, „Dym do płuc się zakrada”, „Dziewczynka z pozytywką”, „Edwarda”, „Gdyby nie nasz fart”, „Gdzieś między”, „Gorąca sień”, „I żeby ziemia zadrżała”, „Ja tylko sobie gram”, „Jeśli chcesz z kogoś kpić”, „Karczma na moście”, „Kartka z kalendarza”, „Kiedy będę starą kobietą”, „Kłopoty to jej specjalność”, „Kołysanka dla misiaków”, „Kołysz mnie”, „Kretyni i osły”, „Która to faza”, „Ludzie błądzą”, „Małe nadzieje”, „Miał tyle zalet”, „Miecz i kij”, „Młode wino”, „Na jednej skaczę nodze”, „Nad rzeczką”, „Nie wiadomo skąd wiatr wieje”, „No i wtedy właśnie”, „Nocny problem Jana H.”, „O poranku kiedy się obudzę”, „Odpadam”, „Pin up Man”, „Posłuchaj Marta”, „Przyjdź do mnie”, „Pukam do nieba bram”, „Puste miejsce po obrazku na ścianie”, „Raz dwa trzy , baba jaga patrzy”, „Rosa taka sama od lat”, „Rosalie”, „Rudzi, łysi i cykliści”, „Skóra biała jak śnieg”, „Skórka pomarańczy”, „Słuchaj Man”, „Stara taśma na moim Grundigu”, „Stłucz szybę i wyrzuć klucz”, „Śnieg dzień za dniem”, „To tylko taka gra”, „Trawa szepcze na wietrze”, „Trutu tutu”, „Trzech złych małych chłopców”, „U mnie rosną fiołki”, „W domach z betonu”, „Wejdę na górę”, „Wiedza jest grzechem”, „Władco światła, władco ciemności”, „Wokół strażniczych wież”, „Wróżba nie służba”, „Wschodnia wioska”, „Z miłości tyle mam”, „Zawsze lubiłam sprzątać”, „Złoty przez palce piach” oraz „Żagle tuż nad ziemią”.

Marta Kotas