Maria Peszek   

Maria Peszek   

Zycie
Maria Peszek jest polską piosenkarką oraz aktorką urodzoną 9 września 1973 roku we Wrocławiu. Pochodzi z rodziny o mocnych tradycjach teatralnych, a jej ojciec – Jan Peszek jest znanym polskim aktorem. Również brat Marii – Błażej Peszek związany jest z aktorstwem.
Sama Maria Peszek swój aktorski debiut zaliczyła w 1984 roku kiedy to występowała m.in. w krakowskim Teatrze Juliusza Słowackiego oraz w warszawskim Teatrze Studio oraz w Teatrze Narodowym. Jej pierwszą rolą teatralną był występ w krakowskim teatrze w spektaklu „Wesele” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Poza licznymi rolami teatralnymi (wymienionymi poniżej) Maria Peszek grywa również w produkcjach telewizyjnych, a swój debiut na szklanym ekranie miała w 1984 roku kiedy to zagrała w serialu „Rozalka Olaboga”. Jako dziesięciolatka wcieliła się w postać Aldzi Klos.
Od 2005 roku zajmuje się również muzyką, a jej pierwsza płyta „Miasto mania” była swoistym widowiskiem muzycznym. Tym sposobem Maria Peszek szybko stała się jedną z najbardziej znanych i cenionych artystek polskiej sceny muzyki alternatywnej.
Po ukończeniu krakowskiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w 1992 roku czekała trzy lata, by pojawić się ponownie w Teatrze Juliusza Słowackiego. Wtedy to zagrała w adaptacji sztuki Brunona Schulza Sanatorium pod Klepsydrą, a spektakl reżyserował Jan Peszek.
Maria Peszek Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w 1996 roku.
Kiedy skończyła studia postanowiła wyjechać do Warszawy, gdzie zagrała w swoim pierwszym filmie „Nocne graffiti”.
Również w stolicy postanowiła występować w teatrze. Tutaj związała się z Teatrem Studio, a jej pierwszą sztuką był spektakl „Don Juan” Jerzego Grzegorzewskiego, z którym później jeszcze wielokrotnie współpracowała, również w Teatrze Narodowym.
Później jeszcze wielokrotnie występowała w obu teatrach, a co więcej w 199 roku dostała Nagrodę Towarzystwa Przyjaciół Szczecina w czasie Festiwalu Kontrapunkt za rolę w sztuce Bam.
Lata 2000 – 2001 to dla Marii Peszek przede wszystkim udział w serialu Miasteczko.
W tym samym czasie (2000) Maria Peszek zaczęła odnosić swoje pierwsze muzyczne sukcesy – bowiem we Wrocławiu wygrała nagrodę publiczności podczas 21. Przeglądu Piosenki Aktorskiej za piosenkę „Jestem wiatrem, jestem burzą”. Rok później otrzymała nagrodę za spektakl „Ożenek”, którą otrzymała podczas sopockiego festiwalu Dwa Teatry. Kolejnym ważnym wyróżnieniem dla Marii Peszek była druga nagroda zdobyta podczas festiwalu Dwa Teatry, którą otrzymała w 2004 roku.
Rok 2005 to dla Marii Peszek rozpoczęcie kariery muzycznej. Bowiem w październiku została wydana debiutancka płyta Marii Peszek pt „Miasto mania”. Krążek wydano nakładem wytwórni Kayax, czyli firmy producenckiej Kayah. Przy płycie pomagali Wojciech Waglewski oraz jego synowi FISZ i Emade. Płyta była jednocześnie ścieżką dźwiękową multimedialnego przestawienia, do którego scenariusz i większość tekstów przygotowała Maria Peszek. Peszek zajęła się również realizacją i reżyserią tego widowiska.
Płyta mimo, że zawierała muzykę niszową szybko znalazła się na szóstym miejscu polskiej liście sprzedaży OLiS, a wkrótce później otrzymała status platynowej płyty. Piosenka promująca krążek „Miasto mania”, czyli „Moje miasto” przez długi czas utrzymywała się w czołówkach polskich list przebojów. W roku następnym Maria Peszek otrzymała Fryderyka za Produkcję Muzyczną Roku, a sama Peszek otrzymała nagrodę w kategorii Nowa Twarz Fonografii. Wiosną tego samego roku premierę miał miejsce singiel „Nie mam czasu na seks”. Przygotowany do tego utworu teledysk został nagrodzony dwoma nagrodami na Yach Film za reżyserię i zdjęcia. Natomiast teledysk „Moje miasto” dostał nagrodę w kategorii Plastyczna Aranżacja Przestrzeni. Na jesieni natomiast wyszedł kolejny singiel „Miły mój”, a także mini album „Mania siku”.

Rok 2007 to przede wszystkim występ na koncercie TOPtrendy, gdzie zajęła siódme miejsce w zestawieniu artystów, którzy w ubiegłym roku sprzedali najwięcej płyt. Podczas tego festiwalu Maria Peszek zaśpiewała piosenkę Grzegorza Ciechowskiego pt.: „Piejo kury piejo”, a także zestaw kilku innych polskich przebojów. Dodatkowo w tym samym roku Maria Peszek wystąpiła gościnnie w utworze „Hemoglobina” projektu L.U.C. & Rahim.
19 września 2008 roku miała miejsce premiera drugiej płyty Marii Peszek, czyli „Maria Awaria”. Album ten był typowym albumem koncepcyjnym, a tematami przewodnimi tejże płyty były przede wszystkim seks i cielesność. Pierwszym singlem, który promował tę płytę był utwór „Ciało”, który posiada bardzo kontrowersyjny tekst. To wszystko sprawiło, że Maria Peszek otrzymywała dwie skrajne recenzje na temat swojego albumu. I tak z jednej strony uważano płytę za bardzo dobrą i dopracowaną, a z drugiej strony wzbudziła wiele kontrowersji, właśnie przez słowa i charakter, kontrowersje te wywoływała zwłaszcza środowiskach prawicowych. Najlepszą i jednocześnie najbardziej skrajną opinią była opinia katolickiego Naszego Dziennika, który scharakteryzował muzykę Marii Peszek jako obsceniczną i wulgarną natomiast sam utwór „Ciało” został potępiony jakoby gardził tradycyjnymi i najważniejszymi wartościami. Była to jedna z najbardziej radykalnych opinii na temat płyty „Maria Awaria”.
Mimo tych wszystkich kontrowersji płyta „Maria Awaria” odniosła spory sukces komercyjny, bowiem niedługo po premierze zajęła pierwsze miejsce na liście najlepiej sprzedających się płyt w Polsce, a w niecały tydzień od premiery płyta zyskała status platynowej.
W październiku pojawił się drugi singiel promujący płytę „Maria Awaria” i był to utwór „Rosół”. Na chwilę przed premierą drugiego singla Maria Peszek była gościem programu prowadzonego przez Kubę Wojewódzkiego. Jednak po raz pierwszy w historii programu jego emisję trzeba było przesunąć na późniejszą godzinę ze względu na kontrowersję i erotykę, którymi przepełniony był ten program.
Od grudnia 2008 roku Maria Peszek dostała propozycję prowadzenia własnej audycji radiowej w rozgłośni Roxy FM programu „Radio Maria”. Program ten przede wszystkim zawierał rozmowy z gośćmi, ze słuchaczami, a także puszczano w nim utwory mało znane dobierane emocjami.
Rok 2009 to dla Marii Peszek kolejne nagrody, w tym otrzymanie prestiżowej nagrody Paszport Polityki za album „Maria Awaria” (kategoria: Muzyka Popularna”, nominacja w plebiscycie Gazety Wyborczej Polka Roku, a także zdobyła dwa Fryderyki (kategorie: Album Roku, Najlepszy Album Muzyki Alternatywnej).
Latem 2009 roku zostałą ponownie zaproszona na festiwal TOPtrendy ponieważ zajęła drugie miejsce na liście polskich wykonawców, którzy w ubiegłym roku sprzedali najwięcej płyt. Zaprezentowała wówczas swój najnowszy singiel „Muchomory”.

Filmy i teatr
Jak już zostało wspomniane wcześniej poza tym, że Maria Peszek jest piosenkarką zajmowała się również aktorstwem, a na swoim koncie ma wiele ról, w tym przede wszystkim ról teatralnych takich jak: „Wesele” (1984), „Córka strachu” (1993), „Palec boży (1993), „Omdlały koń” (1993), „Zemsta” (1994), „Córka czasu” (1994), „Sanatorium pod Klepsydrą” (1995), „Pantesilea” (1995), „Don Juan” (1996), „Zabawa snem” (1996), „Godzina, w której nie wiedzieliśmy nic o sobie…” (1996), „Koniec pół świni” (1997), „Iwona, księżniczka Burgunda” (1997), „Noc listopadowa” (1997), „Antygona” (1998), „Ślub” (1998), „Bam” (1998), „Słowa boże” (1998), „Pies ogrodnika” (1999), „Bula Bula” (1999), „Lalek” (1999), „Kubuś P.” (1999), „Akt orki” (1999), „Republika marzeń” (2000), „Numery”2000, „Ogień w głowie” (2000), „Zbliżenie” (2000), „Dziesięć pięter” (2000), „Miłość na Madagaskarze” (2000), „Ożenek” (2001), „Pasożyty” (2001), „Amadeus” (2002), „KababaKai” (2002), „Muzyka ze słowami” (2002), „Sytuacje rodzinne” (2002), „La lointaine” (2002), „Dowcip” (2002),”Po deszczu” (2002), „Mewa” (2003), „Bal pod Orłem” (2003), „Martwa królewna” (2003), „Śmieci” (2004), „Prezent” (2004), „Zimne dziecko” (2005), „Sinobrody – nadzieja kobiet” (2005), „Miasto mania” (2005), „Spiewanna@alkestis.pl” (2005), „Trelemorele” (2006) oraz „C-AKTIV. Wiersze senora Witkacego” (2007).

Poza spektaklami Maria Peszek grywała również w filmach: „Lista Schindlera” (1993), „Sen srebrny Salomei” (1994), „Siostro, moja siostro” (dubbing) (1994), „Spis cudzołożnic” (1995), „Nocne graffiti” (1997), „Wiedźmin” (2001), „Julia wraca do domu” (2003), „Ubu Król” (2004), „Scooby-Doo 2: Potwory na gigancie” (dubbing) (2004), „Garfield” (dubbing) (2004), „Fantastyczna Czwórka” (dubbing) (2005), „0 1 0” (2008) oraz „Prawdziwa historia kota w butach” (dubbing) (2009).
Maria Peszek grała również w kilku serialach w tym: „Rozalka Olaboga” (1984), „Na dobre i na złe” (gościnnie) (1999), „Miasteczko” (2000 – 2001), „Wiedźmin” (2002), „Magiczne drzewo” (2004), „Mistrzowie kaijudo” (dubbing) (2004), „Boża podszewka II” (2005), „Ruby Gloom” (dubbing) (2007), „Złodziej w sutannie” (2008) oraz „Terra 3D” (dubbing) (2009).

Muzyka i nagrody
Maria Peszek nagrała do tej pory trzy albumy: „Miasto mania” (2005), „Mania siku” (2006) oraz „Maria Awaria” (2008). Płyty te były promowane przez następujące single: “Moje miasto” (2005),”Nie mam czasu na seks” (2006), “Miły mój” (2006), “Ciało” (2008), “Rosół” (2008) oraz „Muchomory” (2009).
W jej dorobku znajduje się prawie trzydzieści utworów: „Ciało”, „Cyrk”, „Czarny worek”, „Hedonia”, „Kobiety Pistolety”, „Mam kota”, „Maria Awaria”, „Marznę bez Ciebie”, „Mgła”, „Miłość w systemie Dolby Surround”, „Miś”, „Moje miasto”, „Muchomory”, „Nie mam czasu na seks”, „Pieprzę cię miasto”, „Piosenka dla Edka”, „Rosół”, „ballada nie lada”, „lali lali”, „miły mój”, „sms”, „wszystko przed nami”, „Ćmy” oraz „Ładne słowa to”.
Maria Peszek za swoje dokonania muzyczne była wielokrotnie nagradzana o czym mogą świadczyć wyróżnienia: Nagroda Towarzystwa Przyjaciół Szczecina na XXXIV Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form “Kontrapunkt” za rolę w sztuce Bam (1999), II nagroda na XXXIX Kaliskich Spotkaniach Teatralnych za rolę w sztuce Słowa boże (1999), Nagroda publiczności na XXI Przeglądzie Piosenki Aktorskiej za interpretację piosenki “Jestem wiatrem, jestem burzą” (2000), Wyróżnienie aktorskie na festiwalu Dwa Teatry za rolę w sztuce Ożenek (2001), Nagroda aktorska na festiwalu Dwa Teatry za rolę w sztuce Martwa królewna (2004), Fryderyk w kategorii Nowa Twarz Fonografii (2006), Paszport Polityki w kategorii Muzyka Popularna za album Maria Awaria (2009), Fryderyk w kategorii Autor Roku (2009) oraz Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Alternatywna za album Maria Awaria (2009).

Marta Kotas