Wystawa jest częścią Polskiego Festiwalu Reklamy.
„To będą różne kobiety, różnych zawodów, w różnym wieku, zwyczajne i niezwyczajne, znane i nieznane” – powiedziała PAP koordynatorka wystawy Teresa Śmiechowska. Zaznaczyła, że wyboru prac, które będą pokazane na wystawie, dokonała sama artystka. Ona też zasugerowała powiększenie fotografii do wymiarów 130 na 180 cm (formatu, w którym nigdy wcześniej nie były pokazywane) i wybrała miejsce, gdzie prezentowana będzie wystawa.
Otwierać ją będzie czarno-biały portret matki artystki – Marilyn Leibovitz. Na następnych zdjęciach będzie można zobaczyć m.in. amerykańską Sekretarz Stanu Hilary Clinton, aktorki: Gwyneth Paltrow, Nicole Kidman, Susan Sarandon i Scarlett Johansson, rzeźbiarkę Louise Bourgeois, dziennikarkę telewizyjna Christiane Amanpour, wydawcę „Washington Post” Katharine Graham, sędzie Sądu Najwyższego: Ruth Bader Ginsburg i Sandrę Day O’Connor, tenisistki Venus i Serenę Williams, piosenkarkę Patti Smith, astronautkę Eileen Collins, tancerki z rewii oraz kobietę, która jest ofiarą przemocy fizycznej.
Wystawa nawiązuje do słynnego albumu fotografii Leibovitz pt. „Woman” (Kobiety), wydanego w 1999 r. Znalazło się w nim ponad 200 fotografii kobiet. Zdjęcia uzupełniał esej autorstwa Susan Sontag.
Annie Leibovitz (ur. 1949 r. w Waterbury w stanie Connecticut w Stanach Zjednoczonych) karierę rozpoczęła na początku lat 70., w czasie gdy w San Francisco studiowała malarstwo i grafikę. Mając 19 lat zadebiutowała w piśmie „Rolling Stone”, a wkrótce została dyrektorem fotograficznym magazynu. W latach 80. jej zdjęcia zaczęły ukazywać się w renomowanych czasopismach amerykańskich – „Life”, „Time”, „Vogue”, „Vanity Fair”, „New York Times Magazine”. Drukowały jej fotografie – „Paris Match”, „Stern”, „London Independent Magazine”. Leibovitz, jako pierwsza kobieta została wyróżniona indywidualną wystawą w Narodowej Galerii Portretu w Waszyngtonie.
Sławę przyniosły jej portrety, w tym portrety inscenizowane. Do najbardziej znanych z nich należą: akt Demi Moore w zaawansowanej ciąży, zdjęcie Whoopi Goldberg w wannie wypełnionej mlekiem, fotografia leżącego w pozycji embrionalnej, obejmującego Yoko Ono nagiego Johna Lennona.
Wystawę zorganizowało Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i kanał telewizyjny dla kobiet TLC. Honorowy patronat nad nią objęli ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Lee Feinstein i minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski.
To druga wystawa Amerykanki w Polsce. Wcześniejsza, retrospektywna, odbyła się w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej na Zamku Ujazdowskim w 1998 roku. Artystka pokazała wtedy bardzo różne prace, od fotografii członków rodziny, poprzez zdjęcia reportażowo-dokumentalne (m.in. z tras koncertowych zespołu Rolling Stones i z ostrzeliwanego Sarajewa), po portrety gwiazd.
Wystawę fotografii Leibovitz będzie można oglądać na ogrodzeniu Ogrodu Botanicznego do 16 maja. Trzy dni później w tym samym miejscu zawiśnie inna prezentowana w ramach Polskiego Festiwalu Reklamy wystawa. Będzie to prezentacja prac izraelskiej artystki Szaron Bareket. Po tej wystawie, w drugiej połowie czerwca pokazywane będą prace młodego polskiego artysty Roberta Mendela.
To nie jedyne przedsięwzięcia festiwalu związane z fotografią. 20 kwietnia w Zamku Ujazdowskim zostanie otwarta wystawa „Społeczeństwo. Nielekko, niełatwo i nieprzyjemnie” – prezentacja zdjęć i spotów z międzynarodowych i polskich kampanii społecznych. Będzie można zobaczyć m.in. kontrowersyjne prace Oliviero Toscaniego dla Benettona.
Polski Festiwal Reklamy ma charakter interdyscyplinarny i multimedialny. Towarzyszą mu warsztaty i konferencje. Przewodnim tematem tegorocznej – VII edycji festiwalu są sztuka, komunikacja i reklama, jako droga do realizacji celów społecznych. (PAP)
dsr/ abe/