W 2010 roku świętowaliśmy rocznicę dwusetnych urodzin Fryderyka Chopina. Przez cały rok organizowane były z tej okazji różnego rodzaju koncerty, wystawy i spotkania. W Warszawie otwarto interaktywne Muzeum Chopina, odnowiono także muzeum w Żelazowej Woli, dom narodzin artysty. Wśród niestandardowych działań promujących Rok Chopina były m.in.: kamienne ławki na ulicach Warszawy, które po naciśnięciu guzika grają 30-sekundowe fragmenty utworów Fryderyka Chopina; czy nadanie imienia Chopina nowej odmianie jabłoni. W roku Chopina odbywał się też Konkurs Chopinowski.
Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia sprawdził, jak polscy internauci oceniają przebieg działań związanych z obchodami roku największego polskiego kompozytora.
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na Epanel.pl wynika, że 3/4 polskich internautów (75 proc.) w wieku 20-60 lat wie, że Fryderyk Chopin był patronem ubiegłego roku. Jedynie 3 proc. ankietowanych wskazuje w tym kontekście nazwiska innych znanych polskich artystów, a 22 proc. deklaruje, że nie zna artysty, który patronował ubiegłemu rokowi.
Osoby, które wzięły udział w badaniu, potwierdzają zasadność organizowania obchodów roku dedykowanego wybitnemu artyście. Aż 86 proc. ankietowanych uważa, że tego typu przedsięwzięcia mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania twórczością i miejscem, z którego pochodził artysta. 78 proc. respondentów jest zdania, że dzięki działaniom promocyjnym związanym z obchodami Roku Chopinowskiego zwiększyła się wiedza Polaków i obcokrajowców na temat życia, twórczości i miejsca pochodzenia artysty.
Blisko 65 proc. badanych deklaruje, że podobały im się działania promocyjne, które zostały podjęte, aby uczcić obchody Roku Chopinowskiego. Jako przyczyny tej pozytywnej oceny 56 proc. ankietowanych podaje szeroką skalę ich organizacji, 54 proc. – pomysłowość, a 48,5 proc. jest zdania, że przykuwały uwagę.
Co dziesiąty (11,7 proc.) respondent twierdzi, że sposób, w jaki została zorganizowana promocja obchodów roku Chopina, nie przypadł im do gustu. Wśród nich 64 proc. jest zdania, że działania promocyjne były niezauważalne; 57,5 proc. uważa, że były zorganizowane bez pomysłu, a 48 proc. – że nijakie.
Największą uwagę polskich internautów przykuły imprezy (festiwale, wystawy czy koncerty) organizowane z okazji obchodów Roku Chopinowskiego. Wskazało je blisko 60 proc. respondentów. Co czwarty respondent (26,6 proc.) zwrócił uwagę na interaktywne muzeum, natomiast co piąty (21,8 proc.) na niekonwencjonalne działania promocyjne takie jak murale, piny, naklejki, interaktywne ławki itd.
Badanie zrealizowano metodą ankiet internetowych CAWI (Computer Assisted Web Interviews) na Epanel.pl w dniach 14-17 grudnia 2010 roku. Wzięło w nim udział łącznie 610 internatów w wieku 20-60 lat. (PAP)
akn/ abe/ bk/