W sumie zrealizowano ok. 1400 projektów.
Za Krajowy Program Kulturalny Polskiej Prezydencji odpowiadał Narodowy Instytut Audiowizualny; Zagraniczny Program Kulturalny Polskiej Prezydencji realizował Instytut Adama Mickiewicza. W Polsce odbyło się ok. 1000 projektów, za granicą – ok. 400.
Szef resortu kultury zwrócił uwagę na poniedziałkowej konferencji prasowej, że wiele projektów, które odbyły się podczas polskiej prezydencji będzie miało kontynuację. Jak ocenił – to długoletnia inwestycja w polską kulturę.
Dyrektor Narodowego Instytutu Audiowizualnego Michał Merczyński zapowiedział, że instalacja Mirosława Bałki „Wege zur Behandlung von Schmerzen” – przygotowana specjalnie na wrocławski Europejski Kongres Kultury, który odbył się we wrześniu ub.r. – ma pozostać na stałe we Wrocławiu. Będzie znów dostępna dla publiczności w pierwszej połowie 2012 roku.
Swoją kontynuację mają również mieć projekty muzyczne Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji. Wspólny koncert Krzysztofa Pendereckiego i Jonnego Greenwooda, który we wrześniu odbył się we Wrocławiu zorganizowany zostanie ponownie 22 marca w londyńskim Barbican Centre. Wysłucha go również międzynarodowa publiczność festiwalu Primavera w Barcelonie. Kontynuacją krajowego programu kulturalnego będzie również premierowa inscenizacja „Pasji wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego, którą ma przenieść na scenę teatralną Grzegorz Jarzyna. Spektakl odbędzie się 31 marca i 1 kwietnia 2012 w studiu filmowym Alwernia Studios.
Projektem, który ma być kontynuowany, jest też interaktywna wystawa Muzeum Historii Polski „Droga do jedności: 1945-2004. Komunizm. Solidarność. Unia Europejska” prezentowana w październiku Brukseli. Wystawa (organizowana w ramach zagranicznego programu polskiej prezydencji) ma być prezentowana w innych europejskich miastach, prawdopodobnie uzyska wsparcie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Minister kultury za sukces polskiej prezydencji uznał też udane prace nad projektami legislacyjnymi. Zdrojewski, wśród najważniejszych tego typu osiągnięć wymienił konkluzje Rady UE dotyczące ochrony dzieci w świecie cyfrowym i prace nad dyrektywą w sprawie utworów osieroconych.
W listopadzie ub. r. obradujący w Brukseli ministrowie kultury UE opowiedzieli się za wzmocnieniem ochrony dzieci przed dostępem do niepożądanych treści w internecie. Zobowiązali się m.in. do wzmocnienia procedur pozwalających na niszczenie stron z pornografią dziecięcą. Z kolei dyrektywa unijna w sprawie dzieł osieroconych ma na celu umożliwienie korzystania z dzieł, które podlegają ochronie autorsko-prawnej, ale w stosunku do których nie można ustalić właściciela autorskich praw majątkowych lub jego lokalizacji.
Szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn podkreślił, że w europejskich, chińskich i japońskich mediach ukazało się ok. 7,5 tys. recenzji na temat polskich wydarzeniach kulturalnych za granicą.
W ramach Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji zorganizowano m.in. wiele cieszących się popularnością wystaw. Jedną z nich jest otwarta we wrześniu ub. r. w Martin-Gropius-Bau w Berlinie ekspozycja „Obok. Polska-Niemcy. 1000 lat historii w sztuce”, którą do tej pory zwiedziło 50 tys. osób. Entuzjastyczne recenzje zebrała też „The Power of Fantasy. Modern and contemporary Polish Art”. Wystawę w brukselskiej galerii Bozar, na której zgromadzono ponad 200 prac 35 polskich artystów, dziennik „Financial Times” nazwał „pokazem światowej klasy”. Od 24 czerwca do 18 września 2011 r. odwiedziło ją ponad 18 tys. osób.
Kolejną wystawą pokazywaną w Brukseli jest „Alina Szapocznikow. 1955-1973″ w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS. Wystawa potrwa do 7 stycznia br. Do tej pory obejrzało ją prawie 10 tys. Z kolei w londyńskiej galerii Whitechapel zorganizowano pierwszą w Wielkiej Brytanii monograficzną wystawę Wilhelma Sasnala. Od 14 października 2011 – do 1 stycznia br. pokazywano na niej ponad 60 prac artysty z ostatnich 10 lat.(PAP)
agz/ ls/