„Bohaterem prezydencji jest Polska. Unia Europejska to wielka idea i przyszłość Europy, ale dla nas, teraz tutaj to Polska jest bohaterem i tak też jest w naszym filmie. To Polak jest inicjatorem zdarzeń w filmie i to on dokonuje przemiany rzeczywistości” – opowiadał Bagiński, który animację przygotował we współpracy ze znanym tancerzem i choreografem Agustinem Egurrolą. W poniedziałek obaj uczestniczyli w przedpremierowym pokazie filmu w jednym z warszawskich kin.
Muzyczna opowieść o spotkaniu mężczyzny i kobiety oraz o zmianach, jakie dzięki niemu pojawiają się w ich życiu, to filmowy motyw, który ma być czytelny dla odbiorców na całym świecie. „Europa jest w naszym filmie piękną kobietą, zamkniętą w chłodnej, dość zachowawczej architektonicznie przestrzeni. Europa w pierwszych ujęciach filmu jest bardzo piękna, ale trochę brakuje jej życia. W luce pomiędzy budynkami pojawia się sylwetka mężczyzny. To w naszym filmie symbol Polski. Ten nowy bohater wciąga Europę do tańca i w ten sposób ożywia zarówno ją, jak i otaczającą architekturę. Na końcu filmu na twarzy naszej bohaterki, Europy, budzi się cień uśmiechu, a światło w przestrzeni jest dużo cieplejsze i bardziej pozytywne” – powiedział o filmie jego twórca.
W założeniu Bagińskiego, animacja miała być luźnym skojarzeniem z prezydencją i rolą Polski w Europie. Prace nad jej powstaniem trwały 9 miesięcy – od storyboardu po finalną wersję w 3D. Tworzyło go ponad 20 artystów i grafików współpracujących z Platige Image, które jako studio animacji komputerowej od kilu lat angażuje się w promowanie polskiej kultury, gospodarki i tradycji. Na potrzeby prezentacji filmu przygotowano jego cztery wersje trwające 30, 60, 90 i 180 sekund.
Taneczną miniaturę o Polsce budującej europejską wspólnotę współtworzył Agustin Egurrola, który zajął się opracowaniem układów tanecznych. „Ta choreografia powstała centymetr po centymetrze. Staraliśmy się pokazać jak największą gamę umiejętności tancerzy. Każdy detal musiał się zgadzać, by dokładnie odwzorować choreografię” – podkreślił Egurrola, który do współpracy zaprosił mistrzowską parę tancerzy, Janję Lesar i Krzysztofa Hulboja.
Taniec bohaterów filmu jest katalizatorem różnych przemian. Zmienia się bohaterka. Zamyśloną i nieco apatyczną kobietę z początku animacji zastępuje dynamiczna i zmysłowa tancerka. Zmienia się też otoczenie – zimna, miejska, biurowa architektura unosi się w powietrzu, budynki, ławki, drzewa – wszystko wiruje w takt walca, by wrócić w nieco innym układzie pod koniec filmu. W finałowej scenie razem z parą bohaterów tańczy grupa kilkudziesięciu osób symbolizujących inne kraje Unii.
Muzykę do filmu napisał kompozytor i twórca efektów dźwiękowych Adam Skorupa. „Chcieliśmy, by muzyka łączyła w sobie elementy typowe dla wspólnoty europejskiej, Polski oraz współczesnej kultury popularnej. Walc to jeden z najbardziej europejskich tańców, elementy fortepianu dodają mu nieco chopinowskiej nuty, a współczesna dynamika przywołuje nowoczesne utwory taneczne” – tłumaczył kompozytor w jednej z rozmów przed premierą filmu.
Pierwszy publiczny pokaz animacji Bagińskiego zaplanowano na 1 lipca podczas uroczystego rozpoczęcia polskiej prezydencji. Widzowie będą mogli go też obejrzeć 2 lipca przy multimedialnym parku fontann na Podzamczu w Warszawie.
Film powstał na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych i kosztował prawie 600 tys. zł.
Tomasz Bagiński jest rysownikiem, animatorem, reżyserem. W 2003 r. jego film „Katedra”, który powstał na motywach opowiadania Jacka Dukaja, został nominowany do Oscara w kategorii krótki film animowany. Bagiński jest autorem kilku animacji o tematyce historycznej, m.in. „Animowanej historii Polski” i filmów na 600-lecie bitwy pod Grunwaldem; odpowiadał też za trójwymiarową rekonstrukcję obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Obecnie wspólnie z Platige Image pracuje nad pełnometrażowym filmem o Powstaniu Warszawskim „Hardkor 44”.(PAP)
nno/ hes/ jra/