Zycie
Marek Chołoniewski jest polskim kompozytorem oraz wykonawcą, który urodził się w Krakowie 23 października.
W Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie uczył się teorii muzyki, kompozycji, muzyki elektronicznej oraz gry na organach.
W 1976 roku rozpoczął pracę na w Studium Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Pracuje tam do dnia dzisiejszego, a ponadto od 2000 roku jest kierownikiem tego studium. Dodatkowo pełni funkcję adiunkta na Wydziale Kompozycji tamtejszej uczelni.
Poza działalnością dydaktyczną Chołoniewski zajmuje się również intensywną działalnością na rzecz rozwoju kultury i propagowania muzyki.
Jest założycielem Stowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum” (1977), które daje bardzo wiele koncertów na całym świecie. Dodatkowo od 1979 roku należy do „Grupy Krakowskiej”.
Zajmuje się również kompozycją muzyki dla audycji radiowych, a także programów telewizyjnych oraz do filmów.
W 2006 roku dostał Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich, Nagrodę Ministra Kultury, a także Independent Project Grant fundacji CEC ArtsLink w Nowym Jorku.
W 2008 roku natomiast został sekretarzem sekretarza Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME/ICEM).
Twórczość
Marek Chołoniewski jest tzw. artystą poszukującym, a najbliższą dziedziną dla niego jest muzyka elektroakustyczna oraz audiowizualna. Jego wstępy przybierają charakter swoistego performansu. .Do najważniejszych kompozycji Marka Chołoniewskiego zaliczyć należy przede wszystkim utwory takie jak: Citroblage-assemblage z cytry preparowanej na słuchawki solo (1975), …a due tempi… na dwa fortepiany (1975), Kompozycja elektroniczna I, partytura graficzna (1975), Wycinek z większej całości na dwa flety (1975), Kwartet smyczkowy (1975), Sny ostatnie przechodzą przez włosy na sekstet smyczkowy (1975), Red kompozycja na taśmę (1975), Assemblages, muzyka graficzna dla konkretnych wykonawców i taśmę stereo (1975), Concierto de Aranjuez – Muzyka do nieistniejącego filmu animowanego na wibrafon solo (1976), …blank…, kompozycja na taśmę (1976), Pizza na zespół instrumentalny (1976), Papuć w pościeli na orkiestrę i taśmę 4-kanałową (1976), ID list otwarty do Olgi Szwajgier, muzyka do czytania na głos (1976), Soprano Quartet na saksofon sopranowy i 3 soprany (1977), a Beethoven-synthiblage na taśmę 4-kanałową (1977), gmb 78 na violę da gamba (1978), Amput na kontralt, flet mały, saksofon sopranino Es, obój Es, kornet Es, przekształcenia elektroniczne i taśmę wielokanałową (1979), Collectiv 4 na organy, fagot, dzwonki, skrzypce i fortepian (1979), Refleksje na taśmę 4-kanałową (1979), Process (dla K.) na taśmę (1980), La Cumparsita I na 4 instrumenty smyczkowe i obój * (1980), La Cumparsita (hki 290880) na taśmę (1980), La Cumparsita II na obój, kwartet smyczkowy i taśmę (1981), Kadencja na violę da gamba i orkiestrę kameralną * (1981), Rag, Rag, Rag na taśmę (1983), Kadencja II na violę da gamba, syntezatory i taśmy (1983), Swinging Parameters na obój, skrzypce, syntezator i taśmę (1984), Dla wszystkich ten sam ogień na taśmę (1985), Tu i tam na fortepian, syntezator i komputer * (1986), Pilot automatyczny na taśmę [wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Marcinem Krzyżanowskim i Markiem Nędzińskim] (1986), Follow Me II na syntezatory i komputer (1987), Go-Go Beuys Band [wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Marcinem Krzyżanowskim i Markiem Nędzińskim] (1987), Uszy, nos, oczy, instalacja dźwiękowa (1988), Follow Salzach, instalacja-performance na instrumenty, otoczenie naturalne i komputer (1988), Follow, Follow, koncert potrójny na kwartet obojowy, orkiestrę, transformacje i komputer (1988), Wysyg na światło i komputer (1989), Switched On…, teatr na obiekty i komputer (1990), Switched Off… na instrumenty i komputer (1990), Dwa słońca na instrumenty i komputer (1990), Like Breathing [wersja I] na komputer (1991), Like Breathing [wersja II] na flet, obój, saksofon sopranowy, fagot, altówkę, kontrabas i fortepian * (1991), Like Breathing [wersja III] na flet, skrzypce, altówkę, gitarę i komputer (1991), Piękna i bestia na głos i komputer (1992), Picture Reading, performance interaktywny (1993), Doubles na głos, światło i komputer (1993), Silber na orkiestrę dętą, zespół kameralny, tancerzy, światło i komputer (1994), Sha’ba del’mana, balet (1994), Lighting, instalacja interaktywna (lub performance) (1995), River Dart na głos, światło, smyczki i komputer (1995), Hypermeable Objects, instalacja dźwiękowa (1996), Lighting II, projekt audiowizualny (1997), Upside Down, performance (1997), GlobalMix, internetowa kompozycja zbiorowa (1998), Brightening, projekt interaktywny [wspólnie z Michaelem Svobodą] (1998), One piece of table, performance (1999), Dark & light Zone, projekt interaktywny na kwartet smyczkowy, balet i różnych solistów (1999), plus Brightening 2 [wspólnie z Mark Polishook] (1999), Face, interaktywny projekt audiowizualny (2000), Garage, instalacja na orkiestrę kameralną i samochody (2000), Passage, oktet interaktywny na instrumenty i komputer (2000), Opera Installation für Tiere und Miniaturstadt [wspólnie z Markiem Chlandą] (2000), Art Boat, Open-Air Projekt am Vistula-Fluß, Bootsinstallation (2000), PS Trans 1, kompozycja interaktywna na 16 telefonów komórkowych (2000), GPS-Art Internet Project, audiowizualna interaktywna mapa miasta Krakowa, transmisja internetowa (2000-2005), GPS-Trans 2, dźwiękowa mapa miasta Krakowa, transmisja internetowa (2001), etwas anderes na perkusję i komputer (2001), Stuttgart Tunnel na kontrabas (2001), Passage, partytura interaktywna na zespół (2001-2003), GPS-Trans 3, audiowizualna mapa miasta Krakowa, transmisja internetowa (2002), GPS-Trans 4, audiowizualna mapa miasta Krakowa na kompozytora, zespół, tancerza i publiczność (2003), Nortus Farae na wiolonczelę, wideo i komputer (2004), Physical Modelling na flet i komputer (2004), GPS-Trans 5 Net Brigde, projekt internetowy (Luksemburg, Kraków) na nonet i system interaktywny (2005), Nostalgija na duet „Natural Plastic” [wspólnie ze Stojanem Stojkowem] (2005), Wieliczka Salt Mine, instalacja dźwiękowa Expo 2005 (2005), GPS-Trans 6, projekt audiowizualny na 4 ekrany, samochód i publiczność (2005) oraz Dizzy Kinetics, projekt interaktywny (2005).
Marta Kotas 2009-07-09