Artystka, która z łódzka operą związana jest od 1982 roku, kreowała tę postać blisko 200 razy w dziewięciu różnych inscenizacjach w Polsce, Niemczech i we Włoszech – poinformowała PAP Maria Rżanek z działu literackiego Teatru Wielkiego w Łodzi.
Śpiewaczka debiutowała w łódzkim Teatrze Muzycznym jeszcze jako studentka wydziału wokalno-aktorskiego łódzkiej Akademii Muzycznej. Po studiach trafiła do Teatru Wielkiego, gdzie zadebiutowała w „Normie” Belliniego. Obecnie ma w repertuarze czołowe partie operowe, w tym wszystkie najważniejsze z oper Verdiego, a także w operach: Donizettiego, Wagnera, Rossiniego, Czajkowskiego, Bizeta czy Moniuszki.
Artystka występowała w całej Europie, a także w Korei Południowej i na Martynice. Ważnym wydarzeniem w jej karierze był udział w koncercie laureatów Grand Prix międzynarodowych konkursów wokalnych pod dyrekcją Daniela Nazaretha w Monte Carlo w 1990 roku. Rok wcześniej zdobyła także Grand Prix na XIV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro.
Bibel występowała z operowymi gwiazdami tj.: Fedora Barbieri, Fiorenzza Cossotto, Ghena Dimitrova, Renato Bruson, Salvatore Licitra a także z Teresą May-Czyżowską i Delfiną Ambroziak.
Śpiewaczka najlepiej czuje się w rolach charakterystycznych. Bliskie są jej partie Azuceny w „Trubadurze” i Ulryki w „Balu maskowym”. Marzy o kreacji w operze „Samson i Dalila” Camille’a Saint-Saensa. „Z mężem, znanym śpiewakiem Krzysztofem Bednarkiem, stanowią +zgrany+ duet zarówno w życiu prywatnym, jak i na scenie. Partnerują sobie m.in. w +Strasznym dworze+, +Carmen+, czy w +Aidzie+” – dodała Rżanek.
Jolanta Bibel jest laureatką Nadzwyczajnej Złotej Maski za wybitne kreacje wokalne i aktorskie w sezonie 2000/2001. W 2006 roku otrzymała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. (PAP)
szu/ ls/