Feliks Rybicki był polskim pianistą, dyrygentem i kompozytorem związanym z Warszawą. To w Warszawie urodził się (24 stycznia 1899) i zmarł (24 sierpnia 1978).
Kiedy w 1916 roku skończył warszawskie Gimnazjum Górskie rozpoczął naukę na Wydziale Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego. Początkowo studiował również grę na fortepianie (u Konstantego Heinzego i Wandy Zielińskiej-Kahlowej) i teorię muzyki (u Mieczysława Skolimowskiego). Następnie w latach 1919 – 1925 uczył się kompozycji u Romana Statkowskiego, a kiedy ten zmarł uczył się u Witolda Maliszewskiego, a także uczył się dyrygentury u Emila Młynarskiego i Henryka Melcera w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie.
W 1926 roku zaliczył swój dyrygencki debiut w Filharmonii Warszawskiej. Przez wiele lat pełnił funkcję kierownika artystycznego Akademickiego Koła Muzycznego w Warszawie, a także dyrygował orkiestrami teatrów warszawskich i łódzkich. Dodatkowo był również nauczycielem zasad muzyki i śpiewu chóralnego w różnego rodzaju szkołach ogólnokształcących i w szkołach muzycznych, gdzie był profesorem. Tam też prowadził zespoły kameralne.
W latach 1937 – 1939 pełnił funkcję dyrygenta chóru w Filharmonii Warszawskiej. Dodatkowo pracował również jako dyrygent i kompozytor w Polskim Radiu.
Lata 1951 -1953 to praca na stanowisku dyrygenta w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Spocie.
Twórczość
Do najważniejszych kompozycji Feliksa Rybickiego zaliczyć należy przede wszystkim utwory takie jak: Jej obraz na fortepian (1924); Preludia na fortepian (przed 1926); Trzy pieśni na głos i fortepian (przed 1929); Mały modernista na fortepian (1938); Śpiewnik chórów ludowych na chór żeński (przed 1939); Kantata na sprowadzenie zwłok Juliusza Słowackiego na 3-głosowy chór mieszany (przed 1939); Zaczynam grać, łatwe utwory dla początkujących na fortepian (przed 1946); Już gram, zbiór łatwych utworów na fortepian (przed 1946); Pierwsze kroki, zbiór utworów dla początkujących na dwie i cztery ręce w obrębie 5 tonów na fortepian (przed 1947); Łatwe chóry męskie, zbiór 10 pieśni ludowych (przed 1947); Dwa słowa, pieśń na głos i fortepian (przed 1947), Nie wiem, skąd, pieśń na głos i fortepian (przed 1947); Gram wszystko na fortepian (przed 1948); Pieśni ludowe w łatwym układzie na fortepian (przed 1949); Album na fortepian (przed 1951); Po szerokim, pięknym świecie, piosenka dla dzieci na głos i fortepian (przed 1951); Jakże pisać mam do chłopca, pieśń na głos i fortepian (przed 1951); Oberek na orkiestrę dętą (przed 1951); Most Poniatowskiego na chór mieszany i fortepian (1951); Murarski walc, pieśń na głos i fortepian (1951); Dwanaście łatwych utwrów na chór mieszany (przed 1952); MARSZ WYCIECZKOWY na głos i fortepian (przed 1952); Concerto in fa maggiore per lauto e orchestra (1952); Podarek, pieśń na głos i fortepian (1952); A jak urosnę, pieśń na głos (przed 1953); Zielony dąb na chór męski lub mieszany (przed 1953); Piosenka pierwszomajowy na głos i fortepian (przed 1953); Na zlot, pieśń na głos (przed 1953); Góry, doliny, pieśń na głos i fortepian (przed 1954); Etiudy na fortepian na lewą rękę (przed 1964); Ten nasz ogródeczek, czeskie i słowackie pieśni ludowe na fortepian (1971); Wariacje na 4 rogi (przed 1977); Wróbelek na głos i fortepian; Moniuszkiana op. 6, suita symfoniczna na orkiestrę; Oberek na orkiestrę; Trzy nimfy, tryptyk na orkiestrę smyczkową; Drobne utwory na orkiestrę smyczkową; Wesele, uwertura na tematy ludowe na orkiestrę; Młyn na głos i fortepian; Piosenka maszynisty na głos i fortepian; Góry, doliny na chór dziecięcy (lub chór żeński); Marsz wycieczkowy na chór dziecięcy (lub chór żeński); Podarek na chór dziecięcy (lub chór żeński); Świt na chór dziecięcy (lub chór żeński); W lesie na chór dziecięcy (lub chór żeński)
Snuje się wiatr na chór dziecięcy (lub chór żeński); Zamek królewski na głos z fortepianem; Kluski na głos z fortepianem; A jak ja urosnę na głos z fortepianem; Suita na orkiestrę smyczkową; Koncert dla małych rąk na fortepian i orkiestrę; Krakowiak na skrzypce i fortepian; Kwartet smyczkowy C-DUR; Mazurki na fortepian op. 17; Pettite valse na fortepian; Gawot na fortepian; Sierotka Marysia i krasnoludki, baśń symfoniczna na sopran solo, głos narratora, chór mieszany i dziecięcy oraz orkiestrę; Osiem utwrów na chór a cappella; Śpiewnik szkolny na chór; Dziesięć utworów na chór męski; Utwory na chór żeński; Oj, nocko, nocko na chór żeński; Rusałka na chór żeński; Najpiękniejsze kolędy na 2 głosy; Przypomina mi cię wiosna, pieśń na głos i fortepian; Pociemniałe, ciche, smutne, pieśń na głos i fortepian; Moja dróżka, pieśń na głos i fortepian; Gody weselne, kantata na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną; Zrękowiny – polonez na orkiestrę; Dom ze świateł, pieśń na chór mieszany i fortepian oraz Siedem pieśni na głos i fortepian.
Marta Kotas 2009-07-01