Polska sztuka / Muzyka / Klasycyzm

  • Opublikowano:

    2011-09-06
  • Odsłon:

    322

Organy i lutnie

Świat pędzi do przodu zostawiając za sobą kulturę wysoką i wszystko to, czego nie da się przeliczyć na pieniądze. Na szczęście wciąż są między nami ludzie, którzy pragną stworzyć alternatywę dla tego, co każdego dnia serwują nam mass media. Jedną z takich osób jest dr Jan Bokszczanin, legionowski organista, inicjator przedsięwzięć kulturalnych oraz dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Impreza już po raz siódmy odbywa się w naszym mieście by cieszyć nie tylko uszy, ale i spragnione muzycznych uniesień dusze. W niedzielę 14 sierpnia w Parafii Św. Jana Kantego odbył się trzeci koncert tegorocznej edycji festiwalu. Przed zgromadzonymi gośćmi wystąpiła organistka Gabriela Klauza oraz duet lutniowy Lute Duo.

Kościół przy ul. J. Schabowskiego to obecnie nie tylko miejsce modlitwy i dom Boży. Na czas trwania Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej to również dom muzyki sakralnej i klasycznej. Wielka świątynia posiada 37-głosowe organy będące dziełem firmy „Zych“ z Wołomina. Instrument ma dość uniwersalne brzmienie. Można na nim wykonywać zarówno utwory muzyki dawnej, romantycznej jak i współczesnej.
W niedzielę 14 sierpnia przy organach mogliśmy usłyszeć Gabrielę Klauzę. Pani Gabriela jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na dwóch wydziałach: Pedagogiki Muzycznej oraz Instrumentalistyki (klasa organów prof. F. Rączkowskiego). Artystka uczestniczyła w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej, prowadzonych przez prof. J. Wunderlicha, J. Ragnery i G. Boveta. Stale koncertuje w kraju i za granicą. Występuje z recitalami organowymi oraz bierze udział w koncertach symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych, prezentując muzykę wszystkich epok na wielkich i małych, zabytkowych i współczesnych instrumentach ważnych ośrodków muzycznych w Polsce i za granicą.
W niedzielnym repertuarze Gabrieli Klauzy znalazły się dzieła: Johann Sebastian Bach – „Fantazja G-dur”, Johann Sebastian Bach i Charles Gounod – „Meditation sur le premier Prelude de Bach” w transkrypcji Pani Gabrieli oraz kompozycje Leona Boellmana: „Suite gothique” op. 25, Introduction – Choral, Monuet gothique, Priere a Notre Dame i Toccata.
Zaprezentowane utwory zdobyły uznanie publiczności czemu wyraz dały głośne oklaski. Dźwięki organów płynęły przez świątynię otaczając miękko zgromadzoną w Kościele publiczność. Po raz kolejny klasyczne dzieła udowodniły, że potrafią oczarować nie jednego słuchacza.
Mimo, że Kościół to miejsce stworzone dla organów, nie oznacza to, że inne instrumenty nie mają szans na to by zrobić na słuchaczach równie dobre wrażenie. Dowiodło tego Lute Duo zaskarbiając sobie uznanie publiczności. Lutniowy duet tworzą: Anna Kowalska i Anton Birula. Muzycy ukończyli Królewskie Konserwatorium w Hadze, ale każdy z nich ma za sobą również indywidualną ścieżkę muzycznej edukacji i doświadczeń. Pani Anna zanim zajęła się instrumentami historycznymi grała na bardziej współczesnej gitarze klasycznej i w tym kierunku najpierw odebrała wykształcenie. Jako solistka Anna Kowalska zajmuje się głównie utworami francuskiego i niemieckiego baroku. Artystka interesuje się również solowymi utworami J. S. Bacha. Jest autorką transkrypcji lutniowych jego Sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych.
Anton Birula, podobnie jak jego koleżanka z zespołu, koncentruje się na baroku. Artysta na co dzień prezentuje utwory napisane na lunię barokową. W jego repertuarze znaleźć można kompozycje J.S. Bacha, S.L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich. W Lute Duo Anton Birula korzysta również z teorby, czyli lutni basowej służącej do akompaniowania w zespole. Biorąc pod uwagę zainteresowanie muzyczne Pani Anny i Pana Antona, nie trudno zgadnąć, że Lute Duo prezentuje szeroki repertuar barokowy. I tak niedzielny koncert oczarował legionowską publiczność dźwiękami przywodzącymi na myśl piękny królewski dwór.
Muzycy zaprezentowali utwory takie jak: Girolamo Kapsberger – „Kapsberger”, „Canarios”, Alessandro Piccinini – „Ciaccona in Partite Variate”, Santiago de Murcia – „Folias galegas”, Gaspar Sanz – „Canarios” i Antoine Forqueray – „La Regente”.
Każda kompozycja wykonywana była z jednej strony z ogromną wprawą i precyzją, a z drugiej strony z wielką swobodą, dzięki czemu muzyka stawała się jeszcze bardziej lekka i ujmująca.
Podczas występów rolę konferansjera pełnił Wojciech Włodarczyk, muzyk, organista, muzykolog, dziennikarz niezależny, producent muzyczny i menadżer. Pan Wojciech nie tylko zapowiadał artystów, ale również przybliżał ich repertuar racząc nas ciekawymi opowieściami o muzyce, kompozytorach i urokach dawnych epok.
Koncert zakończył się wręczeniem kwiatów wszystkim muzykom niedzielnego koncertu. Niestety obyło się bez bisów, a szkoda. Piękne dźwięki tak bardzo spodobały się legionowskiej publiczności, że oklaski nie słabły aż do wyjścia muzyków z sali.


Michał Wróblewski

Źródło: Gazeta Powiatowa z 23.08.2011