Warsztaty „Witraż klasyczny” zaprasza do świata koloru, światła i magicznych szkieł.
Z naszą pomocą stworzysz oryginalne, autorskie dzieło sztuki.
Spotkanie z nami jest intensywne, trwa 2 dni i podczas 16 godzin poznasz:
- zasady rysowania i projektowania witrażu,
- nauczysz się ciąć szkło,
- zasady malowania i wypalania w piecu,
- rodzaje profili ołowianych i ich zastosowanie,
- zasady składania witraża.
Instruktor krok po kroku przeprowadzi ciebie przez cały ten proces. Uzyskasz od niego fachowe wsparcie.
Organizator zapewnia niezbędne narzędzia oraz materiały.
Zaawansowani Uczestnicy podczas warsztatów mogą doskonalić i poszerzać umiejętności pod okiem instruktorów.
Część teoretyczna:
- witraż klasyczny – podstawowe informacje,
- rodzaje szkieł – pokaz,
- podstawowe zasady BHP w witrażownictwie,
- prezentacja narzędzi,
- zasady składania witrażu,
Część praktyczna:
- wykonanie projektu szkicowego, wycięcie szablonów,
- nauka cięcia i łamania szkła,
- nanoszenie malatury,
- wypalanie elementów witraża,
- składanie witraża w profile ołowiowe,
- lutowanie witraża,
- uszczelnianie i wzmacnianie kitem.
Na zakończenie Uczestnik otrzyma certyfikat będący świadectwem ukończenia warsztatów i zdobycia umiejętności samodzielnego wykonania witraża w technice klasycznej.
Historia
Technika witraża klasycznego powstała w średniowieczu . Elementy barwnego szkła łączone są profilami ołowianymi, które lutowane są przy użyciu stopu cyny i ołowiu. Szkło może być pokryte malaturą lub nie . Witraż klasyczny jest montowany we wnętrzach sakralnych oraz świeckich.
O jakości dzieła decyduje projekt, który musi być odpowiednio wkomponowany w estetykę oraz funkcje danego wnętrza . Nie ma w tym wypadku znaczenia rola klasyczna bądź współczesna.
Witraż budują trzy składniki – kolor, linie profilowe oraz malatura . Warstwa malarskie w niektórych wersjach nie jest używana. Wykonuje się ją za pomocą farb witrażowych kryjących w celu naniesienia konturów. Farby kryjące w wersji rozrzedzonej stosowane są również do cieniowań oraz patynowania . Pozwala to na wyróżnienie detali a także nadaje obrazowi głębi. Na barwnym szkle maluje się przedstawienia postaci, zwierząt, roślin, budynków oraz modeluje się je światłem cienie, fałdy . Najczęściej stosuje się farby witrażowe czarne lub brązowo-brunatne. Ograniczają one ilość światła przechodzącego przez barwne szkło. Farby witrażowe produkuje z mineralnych pigmentów i szkliwa . Po naniesieniu malatury szkło jest poddawane wypaleniu. W efekcie farba łączy się trwale ze szkłem.
Stosowana jest także technika malarska, gdzie używane są barwne, przejrzyste emalie . Te farby po na niesieniu na szkło są również wypalane.
Instruktor warsztatów
Tomasz Strojny
Jest dyplomowanym artystą plastykiem, który od kilkunastu lat zawodowo zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem mozaiki weneckiej i kamiennej, witraży klasycznych w przestrzeniach sakralnych i mieszkalnych.
Artystę cechuje spójne, całościowe a zarazem indywidualne podejście do projektów. Działa nieszablonowo i ze szczególną odwagą umiejętnie łamie konwenanse. Operuje tradycyjnymi, średniowiecznymi technikami, ale chętnie eksperymentuje z nowymi rozwiązaniami.