Warsztaty „Witraż klasyczny” – 2 dni

Warsztaty „Witraż klasyczny” zaprasza do świata koloru, światła i magicznych szkieł.
Z naszą pomocą stworzysz oryginalne, autorskie dzieło sztuki.

Spotkanie z nami jest intensywne, trwa 2 dni i podczas 16 godzin poznasz:

  • zasady rysowania i projektowania witrażu,
  • nauczysz się ciąć szkło,
  • zasady malowania i wypalania w piecu,
  • rodzaje profili ołowianych i ich zastosowanie,
  • zasady składania witraża.

Instruktor krok po kroku przeprowadzi ciebie przez cały ten proces. Uzyskasz od niego fachowe wsparcie.

Organizator zapewnia niezbędne narzędzia oraz materiały.

Zaawansowani Uczestnicy podczas warsztatów mogą doskonalić i poszerzać umiejętności pod okiem instruktorów.

Część teoretyczna:

  • witraż klasyczny – podstawowe informacje,
  • rodzaje szkieł – pokaz,
  • podstawowe zasady BHP w witrażownictwie,
  • prezentacja narzędzi,
  • zasady składania witrażu,

Część praktyczna:

  • wykonanie projektu szkicowego, wycięcie szablonów,
  • nauka cięcia i łamania szkła,
  • nanoszenie malatury,
  • wypalanie elementów witraża,
  • składanie witraża w profile ołowiowe,
  • lutowanie witraża,
  • uszczelnianie i wzmacnianie kitem.

Na zakończenie Uczestnik otrzyma certyfikat będący świadectwem ukończenia warsztatów i zdobycia umiejętności samodzielnego wykonania witraża w technice klasycznej.

Historia

Technika witraża klasycznego powstała w średniowieczu . Elementy barwnego szkła łączone są profilami ołowianymi, które lutowane są przy użyciu stopu cyny i ołowiu. Szkło może być pokryte malaturą lub nie . Witraż klasyczny jest montowany we wnętrzach sakralnych oraz świeckich.

O jakości dzieła decyduje projekt, który musi być odpowiednio wkomponowany w estetykę oraz funkcje danego wnętrza . Nie ma w tym wypadku znaczenia rola klasyczna bądź współczesna.

Witraż budują trzy składniki – kolor, linie profilowe oraz malatura . Warstwa malarskie w niektórych wersjach nie jest używana. Wykonuje się ją za pomocą farb witrażowych kryjących w celu naniesienia konturów. Farby kryjące w wersji rozrzedzonej stosowane są również do cieniowań oraz patynowania . Pozwala to na wyróżnienie detali a także nadaje obrazowi głębi. Na barwnym szkle maluje się przedstawienia postaci, zwierząt, roślin, budynków oraz modeluje się je światłem cienie, fałdy . Najczęściej stosuje się farby witrażowe czarne lub brązowo-brunatne. Ograniczają one ilość światła przechodzącego przez barwne szkło. Farby witrażowe produkuje z mineralnych pigmentów i szkliwa . Po naniesieniu malatury szkło jest poddawane wypaleniu. W efekcie farba łączy się trwale ze szkłem.

Stosowana jest także technika malarska, gdzie używane są barwne, przejrzyste emalie . Te farby po na niesieniu na szkło są również  wypalane.

Instruktor warsztatów

Tomasz Strojny

Jest dyplomowanym artystą plastykiem, który od kilkunastu lat zawodowo zajmuje się projektowaniem i wykonywaniem mozaiki weneckiej i kamiennej, witraży klasycznych w przestrzeniach sakralnych i mieszkalnych.

Artystę cechuje spójne, całościowe a zarazem indywidualne podejście do projektów. Działa nieszablonowo i ze szczególną odwagą umiejętnie łamie konwenanse. Operuje tradycyjnymi, średniowiecznymi technikami, ale chętnie eksperymentuje z nowymi rozwiązaniami.

Share