Polska sztuka / Witraż

  • Opublikowano:

    2010-10-13
  • Odsłon:

    301

Witraże w kościele pw.Najświętszego Serca Jezusowego w Rypinie

Pracownia Państwa Elżbiety i Andrzeja Bednarskich w Rypinie podjęła się zadania nie tylko ambitnego, bo to nie jest właściwa miara, ale wyzwania wyjątkowego.  Olbrzymie otwory okienne w rypińskim kościele w ciągu wielu lat zostały wypełnione całkowicie witrażami niespotykanymi.
Obecnie ich łączna powierzchnia, to 770m2. Zatem nim słów kilka o tym szczególnym Dziele, to oglądając galerię zdjęć zastanów się jak wielkim wyzwaniem inżynierskim jest montaż wielotonowych konstrukcji.
Przekraczając próg kościoła oniemiałem. Wewnątrz olbrzymiej przestrzeni, pozbawionej kolumn, wysokiej i majestatycznej panował barwny półmrok. Zewsząd otaczały mnie wielobarwne postaci zatopione w przeszkleniach okiennych.
Centralnym punktem a właściwie ścianą jest ołtarz a za nim olbrzymi witraż z zarysowanym Chrystusem, który ochrania swoimi ukrzyżowanymi ramionami niczym skrzydłami apostołów ostatnie wieczerzy. To pierwsza praca, o powierzchni 220m2, która pojawiła się w kościele.
Najświętsza Maria Panna, Aniołowie, Chrystus Pankrator, metafory, przemijanie czasu, trwałość wiary, zaszyte w nowoczesnej formie wielobarwnych tonów budzi wielkie uznanie.
Obok skali przedsięwzięcia zachwyca lekka linia autora projektów i przemyślana dokładnie treść zawarta w witrażach.
Dominującą barwą jest błękit w różnych odcieniach z wyraźnymi akcentami czerwieni i słonecznej żółci.
Witraże rypińskie są szczególnym osiągnięciem pracowni Państwa Bednarskich. Dają dowód na rozwijającą się polską szkołę witrażu, którą bez kompleksów możemy stawiać obok dowolnych współczesnych, światowych twórców.

AB 2010.10.12