Polska sztuka / Witraż

  • Opublikowano:

    2010-06-11
  • Odsłon:

    310

Witraż “Święta Bernadetta z Lourdes“

Witraż autorstwa Pani Anny Nowińskiej “Swieta Bernadetta z Lourdes“ o wymiarach 14.5m x 4.3m zajmuje ponad 4 pietra na frontowej ścianie CHIJ Primary School, 1 Bukit Theresa Rd. w Singapurze
Witraż przedstawia scenę objawienia sie Matki Boskiej 14-letniej dziewczynce Bernadette Soubrious w 1858 roku w Lourdes we Francji. Matka Boska przykazała dziewczynce wykopać źródło we wskazanym miejscu pod krzakiem róży, którego woda okazała się mieć uzdrowicielskie własności.
Projekt tego witraża był zainspirowany zachowanym w pamięci Pani Anny Nowińskiej obrazem bawiącej się małej dziewczynki usiłującej schwytać promień słońca.
REALIZACJA
Etapy realizacji:
Pierwsze dwa etapy wykonane zostały samodzielnie przez autorkę.
  • Etap pierwszy (artystyczny):
Zaprojektowanie całościowego projektu w skali 1:20 oraz rysunków detali (twarzy i innych części ciała) w skali 1:2 . Cała kompozycje oparta została na geometrii diagonalnej, która wprowadza dynamikę i tym samym dodaje scenie dramatycznego napięcia. Pierwszy plan został zaprojektowany z wielobarwnego szkła półprzeźroczystego zaś krajobraz w tle z lekkiego wizualnie, jednobarwnego szkła przezroczystego co nadaje kompozycji głębi przestrzennej. Szczególna uwagę autorka poświęciła studium światła i jedności kompozycyjnej tej sceny. Dla pierwszego planu rozkład światła uzyskany został przez układ wartości tonalnych w wielobarwnym szkle natomiast rozkład światła na wzgórzach układem świateł oświetlających witraż. Do rysunków postaci pozowały córki Pani Nowinskiej.
  • Etap drugi pierwszy (artystyczno – techniczny):
Przeniesienie rysunków do wymiarów rzeczywistych i odwzorowanie na wielobarwnym szkle poprzez wyszukiwanie na płytach szklanych układu kolorów i tonów, które najlepiej wyrażałyby projekt kolorystyczny dla 706 wielobarwnych kawałków witraża . Była to ze wszech miar praca pionierska. Autorka wypracowała specjalną technikę, która spełniała wymogi artystyczne a jednocześnie zapewniała ekonomiczne wykorzystanie importowanego z USA szkła.. Stopień trudności podnosił fakt, ze wybór szła musiał być dokonany na próbkach nie większych niż 15cm x 8cm, które tylko w przybliżeniu reprezentowały rozkład kolorów i tonów w taflach, z których witraż został wykonany.
  • Etap trzeci (produkcyjny):
Wykrojenie szkła i oprawienie kawałków w profile ołowiane. Przeniesienie detali z rysunków na szkło.
Ten etap wykonała pracownia The Glass Atelier.
Ze względu na rodzaj szkła, z którego jest zrobiony witraż, najlepiej jest go oglądać przy podświetleniu. Szkoła podświetla go w soboty i niedziele oraz święta - po zmroku.
Praca nad witrażem trwała rok. Zostały przekazane w darze szkole, w której uczyły się obie córki Państwa Nowińskich.
O Artystce....
Pani Anna Nowińska w Singapurze przebywa od 1991. Naukowiec z wykształcenia, działalność artystyczna (plastyczno-muzyczna) to pasja. W roku 1993 Pani Nowińska otrzymała stopień Doktora Nauk Technicznych w dziedzinie mechaniki w Instytucie Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie, gdzie pracowała przez 12 lat jako pracownik naukowy.
Na początku lat 70-tych pasją Pani Nowińskiej był plakat. Jeden z jej plakatów został wyróżniony i znalazł się na wystawie towarzyszącej Festiwalowi Filmów o Sztuce w Zakopanem w roku 1972.
Szkło jest jej ulubionym medium artystycznym. Inkubatorem tej pasji stała się pracownia witraży The Glass Atelier w Singapurze, dla ktorej wykonywała rysunki i projekty kolorystyczne w wielobarwnym szkle (dwa inne duże witraże).

Artykuł pochodzi ze strony Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Singapurze http://www.singapore.polemb.net