Polska sztuka / Muzyka

  • Opublikowano:

    2009-02-01
  • Odsłon:

    266

Skąd się wzięło techno?

Z racji tego, że styl ten miał typowo elektroniczne brzmienie często tym mianem określa się całość elektronicznej muzyki tanecznej. Jest to jednak stwierdzenie błędne.
Mimo, że pierwsze eksperymenty elektronicznej muzyki pojawiły się pod koniec lat 70tych, a podstawy techno stworzyła niemiecka grupa Kraftwerk uważa się, że prawdziwe korzenie techno sięgają lat 80tych, a gatunek ten wywodzi się z Detroit, tak jak zostało to wcześniej powiedziane.
Prekursorami tego gatunku byli m.in. Juan Atkins, Derrick May, a także Kevin Saunderson. Na ich twórczość duży wpływ miały Chicago house i funk. Dzięki swojej fascynacji muzyką elektroniczną zaczęli tworzyć własne dźwięki używając do tego początkowo automatów perkusyjnych Roland TR-808 i TR-909.
W kolejnych latach techno rozwijało się coraz szybciej i powstawały coraz to nowe gatunki. Z roku na rok muzyka ta była coraz bardziej eksperymentalna, a najlepszymi przykładami na to była muzyka Cristiana Vogla i Jeffa Millsa.
Co prawda techno narodziło się w Stanach Zjednoczonych nie zostało tam dobrze przyjęte. Jednak bardzo popularne stało się w Europie, zwłaszcza na początku lat 90tych głównie w Wielkiej Brytanii i w Niemczech.
W Polsce techno grywane jest głównie w wybranych klubach muzycznych i w dalszym ciągu ma charakter bardziej niszowy. Podobnie z resztą jeśli chodzi o wydawnictwa zajmujące się stricte tym gatunkiem muzycznym.
Obecnie techno uważane jest za gatunek bardziej do tańczenia niż do słuchania.
Techniczne gatunki
Techno jest stosunkowo nowym terminem oznaczającej styl muzyczny w kulturze masowej powstały w opozycji do wszystkich wcześniejszych gatunków.
W zasadzie w Polsce ten nurt rozumie się jako przede wszystkim sztucznie tworzony zestaw brzmień elektronicznych. Zapis muzyczny odbywa się z całkowitym pominięciem zapisu nutowego, a muzyka powstaje poprzez zmiksowanie różnych brzmień. Do tworzenia tej muzyki używa się urządzeń takich jak: miksery, gramofony (ze zmiennym tempem odtwarzania muzyki), samplery oraz różnego rodzaju zniekształcacze dźwięków.
Co więcej, aby osiągnąć charakterystyczny, niemalże psychodeliczny klimat stosuje się przede wszystkim powtórki określonego tła rytmicznego. Dodatkowo muzyka ta charakteryzuje się absolutnym brakiem tekstu. Jeśli jednak już pojawiają się jakieś słowa są one ograniczone do minimum.
Możemy wyróżnić następujące style techno:
- Detroit techno – klasyczne techno, kontynuacja tradycji powstałych w Detroit, odwołanie do tamtejszych nagrań;
- Rave – pokrewny z muzyką house, cechą charakterystyczną jest duża ilość sampli, powstał w Londynie;
- Minimal techno – brzmienie to niemal wyłącznie podkład rytmiczny, który jest bardzo złożony niż wspomniany wcześniej rave czy house;
- Trance – nagrania mające na celu wprowadzić tańczących w pewien trans, a osiąga się to za pomocą monotonnego, falującego i ciągle powtarzanego rytmu, główne brzmienia zwykle są przytłumione;
- Ambient techno – relaksujący, spowolnione tempo, rozmyty i miękki wokal, delikatne brzmienia główne;
- Acid techno – szybki, energiczny;
- Gabber – ekstremalny, a liczba uderzeń na minutę dochodzi nawet do 200 BPM;
- Hardcore Techno – ciężkie, często utożsamiane ze stylem gabber, np. The Prodigy;
- Hardstyle – połączenie (choć łagodniejsze) hardcore’u i trance’u, twardy beat;
- schranz – ciężki, mroczny, popularny w Niemczech, znanym wykonawcą tego stylu jest Chris Liebing;
Mówiąc o stylach techno trzeba jednak pamiętać, że co chwilę pojawiają się tutaj nowe, a każdy od siebie różni się tempem, złożonością rytmów podstawowych, a także sposobem aranżacji.
Techno uważane jest za muzykę przede wszystkim taneczną, czyli nie przeznaczoną do słuchania. Osobą, która zajmuje się tworzeniem techno jest zwykle DJ, który komponuje dany utwór składając różnego rodzaju sampli, przetworzonych przez różne urządzenia miskujące i zniekształcające. Część DJ – ów stosuje inną technikę tworzenia muzyki. Używają oni elektronicznych instrumentów klawiszowych i perkusyjnych, które za pomocą komputera grają utworzone wcześniej brzmienia.
Jednak tacy DJ należą do rzadkości, gdyż ciężko jest grać taką muzykę na żywo. Poza DJ-ami techno tworzą również tradycyjne zespoły, które nagrywają swoje utwory w studiach, tworząc teledyski i tradycyjne płyty. Do takich zespołów należy np. The Prodigy.

Marta Kotas 2009.02.01