Polska sztuka / Muzyka / Klasycyzm

  • Opublikowano:

    2011-09-07
  • Odsłon:

    308

Magia wiolonczeli

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej nie brakuje znakomitych muzyków. Jednym z bardziej oczekiwanych gości był z pewnością Ian Maksin, wiolonczelista rosyjskiego pochodzenia współpracujący m.in. z New World Symphony. Występ artysty odbył się w niedzielę 28 sierpnia w Parafii Św. Jana Kantego podczas piątego koncertu w ramach Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Tego dnia swoje muzyczne umiejętności zaprezentował również Krzysztof Czerwiński, poznański dyrygent i organista. 


Niedzielny koncert klasycznie już otworzył krótki wstęp w wykonaniu Wojciecha Włodarczyka, narratora legionowskiego festiwalu. Po zachęcającym wprowadzeniu nakreślającym program występów, przyszedł czas na pierwszego wykonawcę. Krzysztof Czerwiński jest absolwentem "Poznańskiej Szkoły Talentów" w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość – „Eastman Professional Career Development Grant". Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Polskiej Orkiestry Barokowej oraz inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach. Obecnie Krzysztof Czerwiński studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w klasie prof. Imre Pallo.

Podczas niedzielnego występu usłyszeliśmy: Dietrich Buxtehude – Toccata F-dur,

Johann Sebastian Bach – Toccata i Adagio C-dur BWV 564 oraz Léon Boëllmann – „Suite gothique“ op. 25: Introdukcja – Chorał i Toccata.

Artysta wykonywał przygotowane kompozycje z ogromną wprawą tak jak przystało na doświadczonego organistę. Piękne klasyczne dźwięki odbijające się od ścian świątyni wywoływały szczery entuzjazm i głośny aplauz publiczności.

Występ artysty podzielony był na trzy części, miedzy którymi swój kunszt prezentował Ian Maksin.

Pochodzący z St. Petersburga wiolonczelista i kompozytor swój pierwszy recital dał w wieku sześciu lat. W swojej karierze występował jako solista i kameralista w Europie, Azji i obu Amerykach. Ian Maksin brał udział w najbardziej prestiżowych festiwalach na świecie, takich jak Ravinia, Spoleto, Norfolk, Festiwal Muzyczn Białych Nocy w St. Petersburgu. W 2000 roku muzyk został zaproszony do występów z the New World Symphony, czołową amerykańską orkiestrą złożoną z młodych muzyków z całego świata pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa. Artysta często zapraszany jest do gościnnych występów i nagrań w charakterze pierwszego wiolonczelisty.

Ian Maksin nie zamyka się tylko na muzykę klasyczną. Artysta współpracował z wieloma znanymi wykonawcami różnych gatunków. Występował i nagrywał z Andrea Bocellim, P Diddy, Snoop Doggiem, Stingiem, Glorią Estefan, Cirque du Soleil, Barrym Gibbem, Smokey Robinsonem i wieloma innymi.

Ian Maksin pokazał nam, że za pomocą niezbyt egzotycznego instrumentu jakim jest wiolonczela, można stworzyć wspaniały nastrój i oczarować słuchaczy niebanalnymi dźwiękami. W niedzielnym programie artysty znalazły się kompozycje takie jak: Johann Sebastian Bach – III Suita wiolonczelowa C-dur BWV 1009: Prelude, Allemande, Courante, Sarabande, Bourrees 1 & 2, Gigue następnie Ilya Levinson – “Prayer” oraz autorska kompozycja artysty “Meditation on Themes by Sting”. Swoboda, precyzja i lekkość wykonania to cechy, które bez mrugnięcia okiem należy przypisać wiolonczeliście z St. Petersburga. Bez trudu dostrzegła to legionowska publiczność, która dziękowała muzykowi długim aplauzem po zakończeniu występu. Wszyscy ci, którzy w niedzielę 28 sierpnia nie mogli dotrzeć na koncert wiolonczelisty mieli okazję usłyszeć muzyka dzień wcześniej podczas charytatywnego występu w Sali Widowiskowej. Celem koncertu była pomoc dla Domu Dziecka w Chotomowie.

Na koniec niedzielnego koncertu muzykom wręczono kwiaty a Wojciech Włodarczyk zaprosił zgromadzoną publiczność na niestety już ostatni koncert w ramach Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej. Za tydzień w niedzielę 4 września o 19:00 czekać będzie na nas moc muzycznych doznań. Usłyszymy Agnieszkę Tomaszewską (sopran), Jana Bokszczanina (organy) oraz Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. 



Michał Wróblewski


Źródło: Gazeta Powiatowa z 30.08.2011